Hvad er drømmeholdet.dk

Tags:    programmering

Hvad skal man kunne af sprog for at lave drømmeholdet.dk?

Hehe,
Godt spørgsmål, Casper.

Lad mig starte med at slå fast at jeg altså ingenting selv har med drømmeholdet.dk at gøre, men den grundlæggende arkitektur på drømmeholdet.dk vil jeg gætte på at være noget MVC(Model, View, Controller).

Som udgangs punkt, så kan du du skrive et website som drømmeholdet.dk i alle gældene web-app sprog - det væren, ASP, ASP.NET, PHP, JSP, CGI, osv.

Jeg vil dog sige at det er mest sandsynligt at server-side teknologierne bag drømmeholdet.dk er noget JAVA/JSP eller ASP.net kode - Der med ikke sagt at man ikke godt kan opnå det samme i PHP, men MVC er OOP(også i php :-)) opbygget, men man kan mere i f.eks JAVA/JSP, ASP.net -OOP end man kan det i PHP's OOP lag.

Lige ledes er det sådan set gældene for styling, markup, client-side(javascript), osv.

Det er ikke så meget de forskellig sprog det er "problemet"(opgaven), som der er opbygningen af et sådan website. Det er relativt complex, fordi det består af mange dele som skal spille sammen helt specielt.

MVC er jo en helt speciel - og almindeligt anvendt platform at bygge et website op på, fordi den opfordre til nem vedligeholdelse, overskuelig opbygning - ellers fungere det nemlig slet ikke.

ligeledes så består MVC af tre dele.. Modelen(de tunge programmøre. kan være PHP, ASP.NET, JSP/JAVA), View'et(HTML/CSS/Javascript), Controlleren(Integratoren som "samler" alle trådene(modelen/view'et) og com sørger for at tingene bliver ordenligt udført. :-)

Hvis du selv vil skrive dig et website, så kan jeg absolut anbefale brugen af MVC.

Håber at dett svare på dit spørgsmål, Casper.

Well. Hvis du er helt på bar bund, så start med at lær HTML og CSS. Skaf f.eks. en god bog om emnet.

t