start på javascript eller jQuery

Tags:    javascript

Hej jeg kunne godt tænke mig at kunne scripte jQuery men ved ikke om jeg skal lære javascript først eller bare springe ud i jQuery?.

tak på forhånd

tag et kig på javascript først. Det vil gøre det meget meget nemmere at håndtere jQuery og tilpasse det til dine behov :)

Jeg ville bare springe direkte ud i jQuery. Godt nok er det jo .js filer, men det er alligevel to vidt forskellige sprog.. Egentligt er jQuery jo nok mere en tilføjelse til javascript, og kører egentligt som javascript, men når du skal skrive koden er der ingen egentlig fordel ved at kunne javascript først ;-)

I min optik er det nemmere at lære ting, hvis man hurtigt kan få lov at lave noget der virker. Når man har det på plads melder nysgerrigheden sig oftest automatisk for, hvorfor og hvordan det virker. Derfor synes jeg egentlig det er meget fornuftigt at lægge ud med jQuery, hvis man kan finde de rette docs til det, der ikke tager udgangspunkt i at man kender JS i forvejen.

I min optik er det nemmere at lære ting, hvis man hurtigt kan få lov at lave noget der virker. Når man har det på plads melder nysgerrigheden sig oftest automatisk for, hvorfor og hvordan det virker. Derfor synes jeg egentlig det er meget fornuftigt at lægge ud med jQuery, hvis man kan finde de rette docs til det, der ikke tager udgangspunkt i at man kender JS i forvejen.

Helt enig ;)

Hele dokumentationen på deres egen hjemmeside er super til at komme i gang med. Jeg har selv arbejdet med javascript igennem en årrække nu, og har fundet det utroligt let at arbejde med jQuery, men de artikler jeg har læst har ikke krævet nogen speciel baggrundsviden - det kommer stille og roligt af sig selv ;)

okay tak for svaret alle sammen :), jeg er bare hoppet lige ud i det, og det er faktisk utrolig let :)

okay tak for svaret alle sammen :), jeg er bare hoppet lige ud i det, og det er faktisk utrolig let :)

Super ;)

t