Resize billede

Tags:    html css

Hej.
Her kommer lige et super nemt spørgsmål, men kan ikke gennemskue hvordan det gøres lettest.

Hvordan resizer jeg et billede så billedet stadig har det samme forhold mellem højden og bredden? Da billedet er uploadet med et upload system ved vi ikke hvad forholdet er på forhånd.

Jeg overvejede at gøre det med gblib i php, men tænkte at det måske var lidt overkill. Kan det ikke gæres lettere?

9 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du vil gøre det med PHP er der ikke andre måder end gdlib. Forholdet mellem højde og bredde finder du jo bare ved at dividere højden med bredden.

Med css/html gør du bare sådan:
Fold kodeboks ind/udKode 

Så bliver billedet nedskalleret til en maks bredde og højde på 150px og forholdet bevares..

Det er den eneste måde du kan gøre det på med HTML/CSS.

Et godt eksempel på, hvorfor man ikke skal gøre sådan, er folketingets nye hjemmeside. En af gangene crashede serverne vist fordi, at de havde gjort sådan med mange store billeder. Det belaster vist serveren ligeså meget, hvis ikke mere, som hvis det havde været det originale, store billede. (Ret mig hvis jeg tager fejl)

Et godt eksempel på, hvorfor man ikke skal gøre sådan, er folketingets nye hjemmeside. En af gangene crashede serverne vist fordi, at de havde gjort sådan med mange store billeder. Det belaster vist serveren ligeså meget, hvis ikke mere, som hvis det havde været det originale, store billede. (Ret mig hvis jeg tager fejl)

Det er helt korrekt. Men Shaft spurgte efter en måde at gøre dette på med HTML/CSS, og der er det altså den eneste mulighed. Om det er smart eller ej afhænger helt af den konkrete situation.

Normalt er forholdet width = height * 1,333 hvis du følger kamera'er og skærm opløsning.

Argh men det kan jeg ikke være sikker på den er.

Med css/html gør du bare sådan:
Fold kodeboks ind/udKode 

Så bliver billedet nedskalleret til en maks bredde og højde på 150px og forholdet bevares..

Det er den eneste måde du kan gøre det på med HTML/CSS.

Indlæg senest redigeret d. 17.10.2009 18:01 af Bruger #10113

Det er helt korrekt. Men Shaft spurgte efter en måde at gøre dette på med HTML/CSS, og der er det altså den eneste mulighed. Om det er smart eller ej afhænger helt af den konkrete situation.

Hmm..Undskyld det overså jeg vist lige.:$

Hmm..Undskyld det overså jeg vist lige.:$

Det gør slet ikke noget, du skal ikke undskylde. Det er nemlig et meget godt aspekt at få med, som jeg glemte. Nemlig at man jo altså loader det fulde billede med den teknik.

Hej og sorry jeg først svare nu.
Tussind tak. Ja kan godt se det er en nødløsning. gdlib ville nok være den bedste løsning, men jeg er sløv så jeg bruger denne ind til videre. Tak :)

t