Kan ikke slette filer fra server

Tags:    diverse

Hej.
Jeg sidder og roder for tiden med at lave et uploadsystem. Problematisk har jeg netop fundet ud af at alt det jeg har haft uploadet med systemet ikke gider at blive slettet.
Jeg har prøvet med forskellig ftp-clienter: SmartFTP, FileZilla, Explorer og TSW WebCoder, men ingen af dem kan slette filerne.
Filerne har CHMOD 755, men filen vil heller ikke have at jeg ændre CHMOD'en til noget andet.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at få slettet filerne? Og er der eventuelt nogen der ved hvordan jeg undgår problemet i fremtiden?

Fejlen fra FTP-clientet ser således ud:
[10:41:31] 550 Can't remove directory: Permission denied

Svar gerne hurtigt. Nogle af filerne, bør nemlig ikke ligge på nettet.

Indlæg senest redigeret d. 16.10.2009 10:48 af Bruger #5097
7 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hermed svar.

Du kan evt. lave din egen upload funktion som uploader filerne via ftp i stedet. På den måde vil filerne få den rigtige ejerskab, og du vil kunne ændre dem med en FTP klient også.

Mener også det er sådan nogen af de store CMS'er løser problemet.

Det er lidt noget skidt at du heller ikke kan røre dem gennem din FTP-klient.

Tjek om du har skriverettigheder til mappen som filerne ligger i?

Prøv at slette det med PHP eller hvad end du nu har brugt til at lave dit uploadsystem?

Er det ikke muligt at chmod'e filerne med PHP? Så kunne du vel chmod'e dem efter upload.

Et hurtigt gæt er at filerne som bliver uploadet via dit PHP script, er ejet af den bruger som kører Apache/PHP. Denne bruger er nødvendigvis ikke den samme som den bruger du logger ind på FTP med.

Forslag:
1) Tjek om det rent faktisk er det der gør sig gældende. Se om du i din FTP-klient kan se hvilken bruger der ejer de forskellige filer
2) Er det tilfældet, vil jeg mene at filerne kan fjernes via PHP - http://www.php.net/manual/en/function.unlink.php

Tak JanC og Mands Ravn. Jeg kan slette dem med unlink og rmdir, så det har jeg bare gjord selv om det har taget en tid da man skulle slette en fil af gangen. Jeg laver mig bare en slet funktion til systemet. Tak for hjælpen.

Godkend up hvis du ønsker dem JanC

Indlæg senest redigeret d. 16.10.2009 15:40 af Bruger #5097
Har jeg prøvet uden succes desvære. Men jeg har løsningen som skrevet tidligere. Venter på JanC svare...

t