Sammenligning

Tags:    php

Hej alle

Jeg står og mangler en måde hvorpå man kan sammenligne 2 tabeller

Jeg har en tabel med postnumre også har jeg en tabel med promotere hvor i der også er Område

Jeg vil gerne sammenligne de 2 tabeller så hvis der ikke er en promoter tilknyttet det område så laver den en liste

Er der nogen måde man kan se om område 1 feks er i både Postnumre og i Promotere (har ca 96 områder)

7 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hmm, kan det lade sig at gøre du sætter din kode ud :)?

Jeg er lidt i tvivl om hvad det er for en liste du ønsker der skal genereres hvis ikke der er nogle promoterer i det pågældende område.

Anyway... En mulighed kommer her:
Har du forstand på E/R diagrammer? Det du ønsker at lave er en mange til mange relation - hvilket ikke kan lade sig gøre databasemæssigt.

Det du gør er at oprette en 3. tabel til dine områder, hvor du har et nyt ID.

Altså:
Tabel = OmraadeTabel

omraadeID (primary key)
postnummerID (foreign key)
omraadets_navn

Det du nu gør er, at modificere din tabel med promotorer. Her opretter du en ny attribut som hedder "omraadeID" og definerer denne som foreing key.

Din tabel skal gerne se sådan ud nu:

Tabel: PromotorTabel

promotorID (primary key)
omraadeID (foreign key)
postnummerID (foreign key)
promotor_navn
osv...

Nu kan du så gå ind og sammenligne OmraadeTabel og PromotorTabel og finde de områder hvor der endnu ikke er oprettet nogle promotorer i endnu. Jeg har lavet et eksempel på hvordan du KAN gøre. Ikke sikkert det er måden du vil foretrække at gøre det på. I eksemplet nedenfor henter jeg først alle områder som har en promotor og derefter sammenligner de fundne områder med alle eksisterende områder.

Eksempel:

Fold kodeboks ind/udKode 

For at ovenstående vil virke som du ønsker, skal du først indsætte alle dine eksisterende områder i den nye tabel og tildele hvert enkel eksisterende promotor et områdes ID.

Der er mange måder at skrive det på, men vil tro ovenstående er det letteste at forstå.

Håber det hjælper.

Fold kodeboks ind/udPHP kode 

er ikke sikker på at denne virker - men den skulle gerne fange bruger data, såfremt at brugertabellen hedder brugere :)

Indlæg senest redigeret d. 11.10.2009 21:02 af Bruger #10216
Jamen har ingen kode ;) er det jeg skal lave ;)

Når der ikke er nogen viden om hvordan koden, tabellerne mm. ser ud, så bliver det svært.

Kommer med et udtræk nu ;) ved ikke hvad jeg tænkte på før, må have tænkt på noget andet
Post nr sql
Fold kodeboks ind/udKode 

Det er o_id her der bruges som område

Promoter sql:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvor område er omraade

Kan se der er kommet nogle flere forslag i mens jeg lige har plukket den lange tekst sammen! :D

Michaels er nok den jeg vil foretrække når det kommer til stykket :) Det giver det samme...

t