Jepsen, enig - lidt i hvertfald. Problemet er bare at du ikke ved hvordan man validerer "saglighed", men du kan derimod give de bedste og mest korrekte informationer til brugeren, så han ikke er i tvivl om hvad han skal vælge.
Jeg kan sagtens se hvorfor du vil have "Vælg" til at stå i selecten, men i princippet er det forkert.
Hvis vi trækker den til ekstremerne, så skal du så også skrive "skriv dit navn her" i tekstfeltet med ledeteksten "Navn: " foran. Min pointe er at hvis du har teksten: "Land: [Danmark]" og det i firkantede klammer er din select, hvad er der så tilbage, du har fortalt hvad det er og givet dit bud på en korrekt værdi (man kan så diskutere om du kan lave et bedre forslag, men det er irellevant). Ved at skrive "vælg" i selecten, fortæller du jo faktisk brugeren HVORDAN han skal benytte en select.
Jeg synes det handler om at have en høj sammenhæng (high cohesion) i sine data, og det synes jeg ikke man har hvis man har "Vælg" som en værdi. Som tidligere skrevet er det ikke for brugerens skyld du har skrevet det, det er for din egen validerings skyld, dvs, man kan kalde det for en del af din test/validerings kode - og den kommer ikke brugeren ved. Så vil jeg _næsten_ hellere have en tom streng med værdien -1 som Kasper også nævner, til at teste på.
Indlæg senest redigeret d. 09.10.2009 15:11 af Bruger #2730