en ikke standard font på en hjemmeside?

Tags:    html css

<< < 12 > >>
Hej hej. Nu er jeg ikke den helt store css dreng, men jeg har hørt noget om at det kan lade sig gøre at få en font ind på en side som ikke er standard. Altså en font andre folk ikke har og alligevel kan læse den når de kommer ind på siden.
Kan dette lade sig gøre, og hvis ja, hvordan?

På forhånd mange tak.

12 svar postet i denne tråd vises herunder
7 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ud fra hvad jeg ved så er det ikke muligt. Du kan bruge css til at sætte en prioritet, således at hvis ikke den font findes så tager den bare den næste prioritet. Du ved det sikker, men altså sådan:
font-family: Verdana, sans-serif, arial;

En løsning kunne eventuelt være at lade teksten være i et billede (kan man godt gøre hvis det bare er overskifter det skal stå med den font).
Den bedste og mest avancerede måde man eventuelt kan gøre det med billede er at bruge gdlib i php. Gdlib er en måde hvorpå PHP kan lave billeder. Og i disse billeder lavet med gdlib kan du vist godt skrive med andre fonter. At lave det i gdlib ville være smart da du så hurtigt kan ændre teksten eller evt. hente den fra databasen og ind i billedet :)

Men som sagt, jeg tror ikke der er nogen sådan rigtig smart måde. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl. Det ville eventuelt ellers være smart :)

Indlæg senest redigeret d. 08.10.2009 00:48 af Bruger #5097
Det kan sagtens lade sig gøre. Dog er det ikke alle nuværende browsere som understøtter det. Desværre.
Derudover skal du være opmærksom på at du kun må gøre det med fonte som der er givet tilladelse til !

Men, @font-face er den rette metode :)
Google det, så finder du en guide til hvordan du skal sætte det op..

Prøv dig lidt frem :)

EDIT:
Tillod mig at google for dig.. http://www.css3.info/preview/web-fonts-with-font-face/

Indlæg senest redigeret d. 08.10.2009 00:53 af Bruger #11361
Er det ikke også noget med der findes en eller anden javascript ell. metode? Er helt på bar bund her men mener engang jeg så en side der sagde den kunne lave markerebare fonte i alle browsere :s

Nu ved jeg godt det var med CSS det her, men det er jo ikke sikkert han ved der findes alternativer (mener jeg i hvertfald der gør) :)

@font-face er skam bredt understøttet:

Internet Explorer: 4.0
Firefox (Gecko): 3.5 (1.9.1)
Opera: 10.0
Safari (WebKit): 3.1 (525)

Kilde: https://developer.mozilla.org/en/CSS/%40font-face

Lad endeligt være med at bruge Flash eller billeder. Det er der ingen grund til, og det giver en masse problemer.

Nu kræver det vel egentlig også at dem der besøger din side, har de fonte du vælger installeret på deres computer!!

Per Rasmussen: De ligger forhåbenligt på serveren og ikke klienten ;) .

Hmm, Mall, er @font-face det med i nogen form for standart? HTML5 ext.?

Ej, jeg tror du skal lade vær med at bruge den metode Mark Kyed. Efter hvad jeg har kunnet læse er den funktion understøttet af Firefox 3.5 og SeaMonkey blandt de kendteste browsers.

Men altså, du kunne jo lave en kode som tjekkede om brugeren havde en af de to browsers og hvis han har så bruge koden, ellers så bare bruge en af de standarter. Men dette vil bare betyde at folk nok vil se forskellige skrifttyper på din side ud fra hvilken pc de sidder ved.

Nej, den er stort set ikke understøttet korrekt endnu.. men hvis man skal gøre det via css, så er det den eneste metode.. Det var det jeg mente, er formuleret lidt forkert kan jeg godt se..

Men det er så også meget vigtigt at være opmærksom på det KUN er Open Type Fonts som er understøttet alle steder..
Alternativt skal man bruge 2 forskellige typer fonte, til de forskellige browsere..

<< < 12 > >>
t