denne java opgave dræber mig

Tags:    programmering

Hej, jeg er ny til java-programmering. Jeg har siddet med den her opgave i mega langtid, men har ingen idé om hvordan jeg skal gribe den an.
Opgaven lyder således:

Betragt n x n gitteret af naturlige tal, dvs. alle par (x; y) med x; y tilhører {0,1...,(n-1)}.
Et dyr, kaldet "byttet", placeres på et tilfældigt punkt i gitteret. Dyret bevæger
sig på følgende måde: når det er på positionen (x; y) så er den næste position
(x + t; y + r), hvor t; r er heltal som vælges tilfældigt i intervallet [-s; s]. Når
de nye koordinater er udenfor gitteret, så sætter man byttet tilbage på kanten af
gitteret.
_________
Skriv et program Chase, som foretager et vist antal træk og printer byttets position som koordinatsæt på skærmen. Programmet skal gre det nemt at ændre
parametre som s, n og antallet af træk. En linie i outputtet kunne se således ud:

træk 7: position [23;91]
_____

Jeg kan forestille mig man kan benytte procedural dekomposition. Derudover vil jeg høre om nogen af jer kender nogle hjælpelærer, personlige undervisere eller lign.? Det for jeg vist brug for i fremtiden.

På forhånd tak.

som jeg forstår opgaven så kan du vel groft sagt sagt vel bare gemme uhyrets position i to int variable x og y.

så laver du en metode void move()
der gør følgende
int t = random(-s, s);
int r = random(-s, s);
//flyt dyret
x = x + t;
y = y + r;
//sæt det tilbage i griddet hvis det er smuttet uden fo
x = max(x, 0);
y = max(y, 0);
x = min(x, n-1);
y = min(y, n-1);

og så er det blot at kalde move et passende antal gange, og udskrive.

Vi havde en lign. opgave på første år.
Hvis du kunne sige hvor du bor henne og hvad du læser, kunne det være lidt nemmere for folk enten at om de kender nogle eller om de ville være interesserede i at være personlig underviser-noget.

/ Mads

t