Computer opfører sig meget mærkeligt..

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Vi starter med specs:

Asus P5E/WS/PRO
Intel Core 2 Duo E7400 2.8Ghz 3MB FSB1066
Corsair DDR2 PC1066 4GB CL5.0 DHX
WD Caviar Blue WD5000AAKS 500GB SATA 16MB 7200RPM
Asus GeForce PCI-E 9600GT 512MB 2x DVI
Corsair VX Series VX5CMPSU-550VXEU 550Watt

Og så problemerne:

1. OS starter nogle gange op med flimmer i toppen af skærmbilledet.
2. Ved ændring af opløsning flimre HELE billedet og efter 10-20 sekunder fryser billedet og forsvinder (som i "intet input til skærmen").
3. Ved f.eks. opstart af Call of Duty 4 - Modern Warfare skifter billedet til sort med lidt rødt flimmer efterfulgt af frys og slutter så af med, som i punkt 2., at billedet forsvinder.
4. Til tider opleves BSOD (mindes at fejlkoden er 0x000000d1 fra systemets logfil).

Sporing af problem:

1. I første omgang benyttede jeg Windows XP Pro 64bit på systemet, og troede faktisk, at det var årsagen til fejlene, så jeg installerede Windows XP Home 32bit - det løste selvfølgelig intet.
2. Afkoblede en "ekstern" kortlæser-enhed, for at bekræfte, at den ikke var problemet. Igen ingen virkning.
3. Afprøvede flere skærme samt VGA-kabler. Ingen virkning.
4. Hentede og installerede nVidias egne grafik-drivere i stedet for de medfølgende ASUS-drivere. Ingen virkning.
5. Skiftede grafikkortet til et jeg ved virker. Ingen virkning.

6. Opgiver snart, men kan ikke, da jeg har bygget den til en bekendt, og selvfølgelig ikke vil ha' røde kinder/øre, eftersom jeg plejer, at ligge et godt stykke arbejde i det...

Håber I kan komme med forslag/hjælp?

15 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

Nej BIOS kan normalt ikke finde ud af hvilket OS der er tale om, men hvis man vælger optimize settings, så burde alt ram være tilgængelig.

Yep, det hvad jeg tror der er problemet.

Med et 32bit operativ system, er der en grænse for hvor meget hukommelses der kan adresseres. Hvis hardwaren bliver mapped til adresser der er udenfor hvad operativsystemet kan tilgå, så er grafikfejl og bsod det mindste der kan gå galt.

Og med hensyn til fejlen på xp64, så kan det skyldes at driverne er 32bit til det hardware der driller.

Så jeg holder stadig fast i at disable memory remapping eller prøve med mindre ram.

Så jeg kan som så bare teste med kun 2gb ram for, at se om problemmet ligger i addresseringen?

Så jeg kan som så bare teste med kun 2gb ram for, at se om problemmet ligger i addresseringen?

ja

Hmm.. Testede ram med memtest. Efter 11 timer ingen fejl. Nu har jeg så prøvet at slette drivers og lade Windows XP selv prøve, at finde passende drivers til grafikkortet - og hvad sker der så? Jo, nu lader det til, at der ingen problemmer er med billedet.. Men jeg er stadig lidt skeptisk? Hvorfor skulle 2 forskellige driver-versioner fucke op? Først driveren fra den medfølgende CD fra Asus og så Nvidias seneste version?

Der kan være sket en fejl under installation, selv om det hører til sjældenhederne. Prøv at hente den seneste driver fra nVidia igen, og så se hvad der sker.

<< < 12 > >>
t