Computer opfører sig meget mærkeligt..

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Vi starter med specs:

Asus P5E/WS/PRO
Intel Core 2 Duo E7400 2.8Ghz 3MB FSB1066
Corsair DDR2 PC1066 4GB CL5.0 DHX
WD Caviar Blue WD5000AAKS 500GB SATA 16MB 7200RPM
Asus GeForce PCI-E 9600GT 512MB 2x DVI
Corsair VX Series VX5CMPSU-550VXEU 550Watt

Og så problemerne:

1. OS starter nogle gange op med flimmer i toppen af skærmbilledet.
2. Ved ændring af opløsning flimre HELE billedet og efter 10-20 sekunder fryser billedet og forsvinder (som i "intet input til skærmen").
3. Ved f.eks. opstart af Call of Duty 4 - Modern Warfare skifter billedet til sort med lidt rødt flimmer efterfulgt af frys og slutter så af med, som i punkt 2., at billedet forsvinder.
4. Til tider opleves BSOD (mindes at fejlkoden er 0x000000d1 fra systemets logfil).

Sporing af problem:

1. I første omgang benyttede jeg Windows XP Pro 64bit på systemet, og troede faktisk, at det var årsagen til fejlene, så jeg installerede Windows XP Home 32bit - det løste selvfølgelig intet.
2. Afkoblede en "ekstern" kortlæser-enhed, for at bekræfte, at den ikke var problemet. Igen ingen virkning.
3. Afprøvede flere skærme samt VGA-kabler. Ingen virkning.
4. Hentede og installerede nVidias egne grafik-drivere i stedet for de medfølgende ASUS-drivere. Ingen virkning.
5. Skiftede grafikkortet til et jeg ved virker. Ingen virkning.

6. Opgiver snart, men kan ikke, da jeg har bygget den til en bekendt, og selvfølgelig ikke vil ha' røde kinder/øre, eftersom jeg plejer, at ligge et godt stykke arbejde i det...

Håber I kan komme med forslag/hjælp?

15 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Lyder overraskende meget som et problem jeg har oplevet før. Kunne tyde på at dit grafikkort ikke har det alt for godt. Prøv at skifte det ud med et andet et, hvis du skulle have sådan et liggende. Det er selvfølgelig ligegyldig hvilket :)

Har du memory remapping i din bios? I såfald kan det være en god idé at prøve at slå det fra.

Hvis han ikke allerede har været inde i BIOS og vælge optimize settings, så er det anbefalet at køre med den instilling i første omgang. Det har jeg selv gode erfaringer med.

Nu er det jo ikke sikkert, at biosen er smart nok til at checke om det er et 32 eller 64 bit OS der er installeret.

Mit råd bygger på, at noget hardware(læs grafikkort) bruger nogle hukommelsesadresser (kun adresserne, ikke selve rammen) der er tilknyttet den totale mængde tilgængelig ram.

Memory remapping fortæller systemet om ram ved 4gb og over skal "mappes" og være tilgængelig. Hvis hukommelsen bliver mapped og adresserne tages i brug af grafikkortet, så hjælper det ikke noget hvis OS'et ikke kan tilgå det.

Det kan godt være, at det jeg skriver lyder som vrøvl (det er det sikkert også :P )

Jeg har skam også læst, at han har forsøgt med xp64 installeret. Men memory mapping er vidst en sjov én på asus bundkort iflg google. Og det skader skam ikke noget at prøve. I næste omgang kunne man prøve en bios opdatering.

Start med at se om du kan starte op i fejlsikret tilstand.

Du skal trykke F8 inden Windows loader, og så vælge Fejlsikret tilstand.

http://kimludvigsen.dk/tips-windows-fejlsikret.php

EDIT: Hvilken service pack er installeret?

Indlæg senest redigeret d. 07.10.2009 09:27 af Bruger #6559
Har jeg virkelig ikke formuleret mig ordenligt? :)

#Mads: Jeg har testet med et andet grafikkort, hvilket ikke hjalp.

#Martin: Jeg kan sagtens starte Windows. SP3 er installeret.

Du har formuleret dig korrekt, men det jeg ville frem til, er om du har de samme problemer med "flimmer" når du starter op i fejlsikret tilstand, for så er vi højt sandsynlig ude at snakke om driver problemer.

Det tester jeg senere i dag. Men kan det virkelig være det, da jeg også har testet med to forskellige versioner?

Har du memory remapping i din bios? I såfald kan det være en god idé at prøve at slå det fra.

Pas. Hvad vil forskellen være da?

Hvis han ikke allerede har været inde i BIOS og vælge optimize settings, så er det anbefalet at køre med den instilling i første omgang. Det har jeg selv gode erfaringer med.

Nu er det jo ikke sikkert, at biosen er smart nok til at checke om det er et 32 eller 64 bit OS der er installeret.

Mit råd bygger på, at noget hardware(læs grafikkort) bruger nogle hukommelsesadresser (kun adresserne, ikke selve rammen) der er tilknyttet den totale mængde tilgængelig ram.

Memory remapping fortæller systemet om ram ved 4gb og over skal "mappes" og være tilgængelig. Hvis hukommelsen bliver mapped og adresserne tages i brug af grafikkortet, så hjælper det ikke noget hvis OS'et ikke kan tilgå det.

Det kan godt være, at det jeg skriver lyder som vrøvl (det er det sikkert også :P )

Jeg har skam også læst, at han har forsøgt med xp64 installeret. Men memory mapping er vidst en sjov én på asus bundkort iflg google. Og det skader skam ikke noget at prøve. I næste omgang kunne man prøve en bios opdatering.

Nej BIOS kan normalt ikke finde ud af hvilket OS der er tale om, men hvis man vælger optimize settings, så burde alt ram være tilgængelig.

<< < 12 > >>
t