Har du memory remapping i din bios? I såfald kan det være en god idé at prøve at slå det fra.
Hvis han ikke allerede har været inde i BIOS og vælge optimize settings, så er det anbefalet at køre med den instilling i første omgang. Det har jeg selv gode erfaringer med.
Nu er det jo ikke sikkert, at biosen er smart nok til at checke om det er et 32 eller 64 bit OS der er installeret.
Mit råd bygger på, at noget hardware(læs grafikkort) bruger nogle hukommelsesadresser (kun adresserne, ikke selve rammen) der er tilknyttet den totale mængde tilgængelig ram.
Memory remapping fortæller systemet om ram ved 4gb og over skal "mappes" og være tilgængelig. Hvis hukommelsen bliver mapped og adresserne tages i brug af grafikkortet, så hjælper det ikke noget hvis OS'et ikke kan tilgå det.
Det kan godt være, at det jeg skriver lyder som vrøvl (det er det sikkert også
)
Jeg har skam også læst, at han har forsøgt med xp64 installeret. Men memory mapping er vidst en sjov én på asus bundkort iflg google. Og det skader skam ikke noget at prøve. I næste omgang kunne man prøve en bios opdatering.