hjælp til valg af multiplatform sprog

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
hejsa på forum

Har et spørgsmål, da jeg gerne ville i gang med at programmere.

Jeg er i den situation, at jeg har en maskine med XP, en med OSX SL, og en med Ubuntu.

Jeg leder efter et sprog der kan køre på "helst" alle platforme. Mere for at lære et sprog og ville kunne laver programmer til de forskellige platforme, der er nemlig nogle ting jeg godt kan lide ved hvert system.

So far, har jeg fundet python og perl.

Hvilket at disse ville være et godt begynder sprog, evt andre.

Hvis det samtidig kan komme til at snakke med Befair's API, ville det være win/win.
BTW, det er faktisk et krav at det kan.

Og der har jeg fundet ud af perl, skulle kunne det.

Andre ?

19 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 8 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

Jeppe - Det er det nemlig, ved du om det fungere med python, java skulle det fungere med.

En hurtig google-søgning på 'python wsdl', fortalte mig at det skulle kunne.

Ja, der er SOAP/RPC/WSDL libraries til Python.

Det ser ud som at det bliver python.

Takker mange gange for hjælpen, selvom det er et spørgsmål der bliver spurgt jævnligt.

Et problem Java har er hastigheden. Java fungerer ved at loade sig selv som et lille operativsystem inde i operativsystemet, og det sluger resurser.

Ikke enig. Java bliver runtime compilet og det tager lidt tid, men compileringen bliver optimeret til den CPU som skal afvikle programmet, og dermed kan det optimeres hårdere end maskinkode compilerede sprog som C/C++. Javas opstart er en tung procedure, men når først programmet er startet op, vil du i langt de fleste tilfælde se en kraftig forbedring i forhold til andre sprog.

Python og Ruby er i høj grad meget mindre resursekrævende end Java

Det holder ikke. Især Ruby er meget udskældt for sin enormt langsomme eksekvering og elendige tråde. 1.9 skulle være bedre, men green threads er altså bare ikke måden at have med multithreading at gøre.

JRuby (http://jruby.org ) forsøger at fixe dette med en Java implementering af Ruby.

Ruby og Python har iøvrigt en meget letforståelig syntax jeg synes er rar.

Helt enig.

Derudover findes der et hav af libs og api'er til Ruby og Python, så du kommer heller ikke til at begrænse dig på den front hvis du vælger det fremfor Java.

Hmm...Java har nu stadig en hel del flere sager indbygget i sit standard library, og der findes en fandens masse lir ude på nettet. Jeg står godt nok tit og mangler noget, når jeg koder Ruby.

Jae... I gør det ikke let ...

En ting, som jeg tror er vigtig, er om der er hjælp at hente, når man går i stå.
Og der tror jeg faktisk at java er mere udbredt (ja/nej ?).

Og de libs, de er vel også meget praktiske at have. Er de ikke en form for formelsamlinger, til at lave diverse funktioner.

Har ellers læst lidt om python de sidste par dage, men er lidt i vildrede om det skal være java i stedet.

Sætter virkelig pris på disse svar.

Har læst lidt videre.
Problemet jeg er nået til nu, er at ydelsen er forskellig fra sprog til sprog, og de performer forskelligt når de skal udføre div funktioner.

Og jeg ved virkelig ikke hvad jeg har brug for af ydelse (skoda vs. ferrari)

Så jeg tillader mig lige at omformulere spørgsmålet engang:
Let at lære,
Ydelse tror jeg ikke, er et issue (med det, det skal)
Gerne mange lib's.
minus multiplatform, holder mig til Bill G. denne gang.
Og selfølgelig mulighed for kommunikation med Betfair's WSDL.

Surfede lige videre ....

Hvordan er VB.net og C# til sammenligning ?
Har læst, at der er flere der bruger VB bl.a. til Betfair API.
Ville det være en ide

Hold dig langt væk fra VB, det er noget skod der ikke kan bruges til noget som helst seriøst.

C# er sådan set ok, den største anke mod sproget er vel at det kun er til Windows. Men i den kategori af sprog vil jeg hellere pege på Java.

Tak for svaret, det er joh det der er fantastisk ved internettet.
Men også farligt, når man sidder og kigger efter mulige sprog at lære, der er en del at vælge imellem, men når man ikke ved hvad man kigger efter bliver det endnu sværer.

Men som jeg kan forstå det, så ville java være et fornuftigt bud, med de minusser/plusser det har.

Det bliver java, wse.

Indlæg senest redigeret d. 28.09.2009 23:06 af Bruger #8301
<< < 12 > >>
t