Et problem Java har er hastigheden. Java fungerer ved at loade sig selv som et lille operativsystem inde i operativsystemet, og det sluger resurser.
Ikke enig. Java bliver runtime compilet og det tager lidt tid, men compileringen bliver optimeret til den CPU som skal afvikle programmet, og dermed kan det optimeres hårdere end maskinkode compilerede sprog som C/C++. Javas opstart er en tung procedure, men når først programmet er startet op, vil du i langt de fleste tilfælde se en kraftig forbedring i forhold til andre sprog.
Python og Ruby er i høj grad meget mindre resursekrævende end Java
Det holder ikke. Især Ruby er meget udskældt for sin enormt langsomme eksekvering og elendige tråde. 1.9 skulle være bedre, men green threads er altså bare ikke måden at have med multithreading at gøre.
JRuby (
http://jruby.org ) forsøger at fixe dette med en Java implementering af Ruby.
Ruby og Python har iøvrigt en meget letforståelig syntax jeg synes er rar.
Helt enig.
Derudover findes der et hav af libs og api'er til Ruby og Python, så du kommer heller ikke til at begrænse dig på den front hvis du vælger det fremfor Java.
Hmm...Java har nu stadig en hel del flere sager indbygget i sit standard library, og der findes en fandens masse lir ude på nettet. Jeg står godt nok tit og mangler noget, når jeg koder Ruby.