hjælp til valg af multiplatform sprog

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
hejsa på forum

Har et spørgsmål, da jeg gerne ville i gang med at programmere.

Jeg er i den situation, at jeg har en maskine med XP, en med OSX SL, og en med Ubuntu.

Jeg leder efter et sprog der kan køre på "helst" alle platforme. Mere for at lære et sprog og ville kunne laver programmer til de forskellige platforme, der er nemlig nogle ting jeg godt kan lide ved hvert system.

So far, har jeg fundet python og perl.

Hvilket at disse ville være et godt begynder sprog, evt andre.

Hvis det samtidig kan komme til at snakke med Befair's API, ville det være win/win.
BTW, det er faktisk et krav at det kan.

Og der har jeg fundet ud af perl, skulle kunne det.

Andre ?

19 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 8 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Java?

Jeg synes, at du skal vælge Java.
Jeg programmerer selv i Java og det er jeg rigtig glad for.
Java kan ikke bare bruges på forskellige OS'er, det kan også bruges på mobiltelefoner, websider og meget andet.

Er det disse API'er du snakker om:
https://bdp.betfair.com/index.php?option=com_content&task=view&id=33&Itemid=44
Det er WSDL og kan, så vidt jeg ved 'oversættes' til de fleste sprog (ret mig hvis jeg tager fejl).

Som sagt kan man lave programmer til mobiltelefoner, så du vil sikkert blive glad for, at kunne bruge Betfairs API og lave væddemål osv. med en mobil.

Hvorfor ikke bruge PHP ?

Det er nemt at lære har et enormt community omkring sig og performer godt på mange platforme.

Det ville jeg nok gøre hvis jeg skulle target flere platforme :)

Just my 2 cents

Jae... I gør det ikke let ...

En ting, som jeg tror er vigtig, er om der er hjælp at hente, når man går i stå.
Og der tror jeg faktisk at java er mere udbredt (ja/nej ?).

Og de libs, de er vel også meget praktiske at have. Er de ikke en form for formelsamlinger, til at lave diverse funktioner.

Har ellers læst lidt om python de sidste par dage, men er lidt i vildrede om det skal være java i stedet.

Java er mere udbredt, ja - men ikke så meget mere udbredt at det gør en forskel for hvor meget du kan med sproget/hvor mange custom libs du kan finde.

libs er færdiglavede funktioner og api'er, du kan kalde i din applikation. Libs kan både være præcompilerede komponenter til interpreteren (i Python ville det fx være et C-compilet lib) og så kan de være skrevet i samme sprog som det du selv arbejder i (altså, et Python-lib skrevet i Python, fx)

Ved du om den kan snakke med betfair's (spillehjemmeside) ?.
Fordi det er der jeg vil hen med mit programmering.

De har nemlig en API, man kan snakke med. lave væddemål og lignende.

Indlæg senest redigeret d. 21.09.2009 18:27 af Bruger #8301
Python er et glimrende sprog, det er perl ikke.
I samme stil finder du Ruby.

Men ellers er Java et godt bud.

Et problem Java har er hastigheden. Java fungerer ved at loade sig selv som et lille operativsystem inde i operativsystemet, og det sluger resurser. Derudover er Java mere komplekst og traditionelt i sin syntax, hvilket jeg personligt finder unødvendigt, men som andre mener er et plus.

Python og Ruby er i høj grad meget mindre resursekrævende end Java, og kan køre på mindst ligeså mange platforme. Ruby lever dog meget på Rails-frameworket, der er gearet til web, og selvom Ruby da sagtens kan bruges til rigtig meget andet sammen med andre frameworks, synes jeg alligevel at have bedst erfaring med Python til desktopapplikationer.

Ruby og Python har iøvrigt en meget letforståelig syntax jeg synes er rar.

Derudover findes der et hav af libs og api'er til Ruby og Python, så du kommer heller ikke til at begrænse dig på den front hvis du vælger det fremfor Java.

Per Sikker Hansen - Det med hastigheden, havde jeg fundet ud af, lidt øv, men er det ikke petitesser på moderne maskiner. (Har ikke nogen med under 2 kerner, 4gb ram)

Jeppe - Det er det nemlig, ved du om det fungere med python, java skulle det fungere med.
Den ide med mobiltelefoner, er god. Men tror at hastigheden ville være dårlig, og så er det lidt ligemeget. Og der er mange informationer.

det er en desktop applikation. Jeg skal lave, så jeg ved ikke om det kan bruges.

Kan det, det ?

det er en desktop applikation. Jeg skal lave, så jeg ved ikke om det kan bruges.

Kan det, det ?

Det kan det i princippet godt, der er lavet et projekt der hedder PHP GTK, der er GTK(et populært multiplatform GUI library) bindings til PHP. Men det er lidt som at grave et hul med en teske, det bliver aldrig helt godt.

Til desktopapplikationer vil jeg anbefale Python med PyGTK til GUI.

<< < 12 > >>
t