valg af programeringssprog

Tags:    programmering

Hej Udvikleren.dk

Jeg skal have købt/anskaffet et programmeringssprog til aktiviteter i Sdr. Felding Ungdomsskole.

(Det drejer sig om unge mennesker 15-17 år uden programmeringserfaring).

Hvad tror I jeg skal satse på?

Jeg vil også gerne anmode om forslag til litteratur i den forbindelse.

Jeg tillader mig at anmode om gode råd, da jeg næsten ingen erfaring har med VB.NET og forventer ikke at min erfaring med Pascal og Delphi kan fange/interessere de unge mennesker, derfor denne forespørgsel.

Med venlig hilsen – og på forhånd tak.

Carsten Tygesen

Der findes rigtigt mange sprog, og det kommer meget an på hvad man vil lave.
Til Applikationer (Programmer), der findes JAVA, C, C++, C# m.v.

Hvis det er til hjemmesider, så vil det være værd at kigge på PHP, ASP.NET(C#), Ruby On Rails. Det sidst nævnte kender jeg ikke rigtigt noget til (ROR).

Ruby on Rails er rigtig fedt at arbejde i, men det gør brug af rigtigt mange best practices (OOP, MVC, DRY, ORM) etc der gør det svært at holde styr på hvis man er helt grøn. Der kan det være rart at starte ud med noget i stil med PHP eller lignende, der ikke sætter så mange krav til kvaliteten af koden på parser-niveau, så man kan starte ud med det mest basale - og så er PHP jo også et kraftfuldt sprog at arbejde videre med, og meget udbredt, så det vil bestemt ikke være et dårligt sats.

Alternativt kan du kigge på C#, så er du både dækket ind på web- og applikationsfronten - til gengæld er du så ude i lidt samme faldgrube som med Rails, at der er en masse best practices at holde styr på fra dag 1.

Hvorfor ikke trække på din erfaring med Pascal/Delphi?

Det er ikke noget dårligt sprog. Tværtimod så er det et rigtig godt sprog for begyndere, eftersom det typisk kun opererer med de dele der er relevant ift. programmering.

Jeg vil sige at forskellen programmeringsmæssigt ikke adskiller sig fra andre applikationsudviklingssprog såsom VB.Net eller C#

Der er ingen tvivl om at der er mange forskellige sprog og ligeså mange holdninger hvilke der er bedst at begynde med. Jeg vil måske hellere anbefale ikke at starte med et programmeringssprog, men derimod med noget lidt mere....tilgængeligt. Jeg kan næsten gætte at "Lego mindstorms" er udelukket på grund af prisen. Men hvad med at bygge små spil, det giver en god introduktion til en masse IT færdigheder. Der er et simpelt, gratis værktøj der hedder gamemaker: http://www.yoyogames.com/gamemaker

Der er masser af tutorials og man kan købe danske bøger omkring det (www.bogpriser.dk) Jeg tror det fanger "ungerne" lidt bedre end at noget der ikke ser ud af noget i et programmeringssprog...

Hvorfor ikke trække på din erfaring med Pascal/Delphi?

Det er ikke noget dårligt sprog. Tværtimod så er det et rigtig godt sprog for begyndere, eftersom det typisk kun opererer med de dele der er relevant ift. programmering.

Godt eller dårligt...kan blive en lang diskussion. Faktum er at det er på vej ud og har været det længe (sammen med VB), så det vil være et ret dårligt udgangspunkt.

Som andre har nævnt, så er Java/C#/Ruby/Python/PHP ret gode steder at starte, men hvilket sprog, man skal bruge afhænger af opgaven (og mange andre faktorer).

Syntes at Brians ide er meget god. Har selv haft meget sjovt med Gamemaker. Selve fremgangsmåden i Gamemaker med drag'n drop er den samme som i normal programmering. Og man kan jo hurtigt gå videre til GML.

Indlæg senest redigeret d. 18.09.2009 15:14 af Bruger #14645
Syntes at Brians ide er meget god. Har selv haft meget sjovt med Gamemaker. Selve fremgangsmåden i Gamemaker med drag'n drop er den samme som i normal programmering. Og man kan jo hurtigt gå videre til GML.

Bruger man drag'n drop i normal programmering ?

Det lyder mærkeligt, men kunne det tænkes at Søren mener IDE'et?

Okay, det er nok ikke drag'n drop jeg mente. I GameMaker er der primære to måder at programmere på som kan blandes efter lyst. Den ene måde er at f.eks. i et objekts "creation event" dvs. dens constructor, at trække nogle actions ovenpå. F.eks. sætte en variabel hp til 100.

Der er også en alternativ måde: nemlig at i stedet for at droppe en bestemt action kan man droppe noget der hedder en script action ned og her kan man skrive kode i GML (syntaksen minder om C++ og Java hvis jeg husker rigtigt) hvor man kan lave noget mere komplicererede ting som ikke bliver dækket af de tilgængelige actions samt loade DLL osv..

At sige at man programmerer ved drag'n drop er nok forkert af mig at sige.

Det jeg ville komme frem til var det højst sandsynligere ville være nemmere for begyndere at finde rundt i og nemmere at gradvist gå mod GML som er normal programmering.

Her er link til et billede der viser drag'n drop i brug samt et der viser den resulterende GML kode:
http://i28.tinypic.com/n5myc1.png
http://i26.tinypic.com/33jin7t.png

Indlæg senest redigeret d. 18.09.2009 21:52 af Bruger #14645

Tak for alle indlægene i forbindelse med emnetet "valg af programeringssprog"

Især tak for inspiration til alternativ opstart af "programmering" ved hjælp Gamemaker, som jeg tror vil være meget tilgængeligt for begyndere.

Med venlig hilsen
Carsten Tygesen

t