Idé til visning af data fra mysql table?

Tags:    php

Hej

Jeg har endelig fået lavet et script der nakker og filtere en masse data fra en anden hjemmeside som jeg så skal have gemt i min egen database så jeg reelt set ikke har brug for den anden side.

Problemet er så at vise de her data i en flot tabel ligsom jeg har gjort her:
http://htx-elev.dk/skema?a=KomEng%3E3h%3E2009%3E38

Og her er det nye data som jeg har strippet og filtreret som skal vises på nogenlunde samme måde.
http://htx-elev.dk/data.jpg

Mit helt store problem selv efter en del erfaring med php ikke fatter alt det med mysql querys hvor man bruger GROUP BY.

Det eneste jeg kan få spyttet ud er de forskellige dage med denne query
SELECT * FROM skema WHERE klasse = '3050' AND startDato = '14-09-2009' GROUP BY dag

Men hvis jeg så viser data se det her:
http://htx-elev.dk/vis.php?a=3050/14-09-2009
Får jeg kun et fag med hvor jeg skal have alle få den pågældende dag.

hele min kode her:
Fold kodeboks ind/udKode 

7 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
GROUP BY - samler alle rækker med samme værdi i kolonne til en række.

Du får allerede alle med startDato = 14-09-2009. Så hvis jeg var dig ville jeg sørge for at "dag" og "startDato" ligner hinanden. Altså at "dag": Tirsdag 15. sept 2009 matcher "startDato": 2009-15-09 (US format).

Og så skal dine dato formater enten være i unix timestamp eller MySQL timestamp/date

Men så lige en anden ting er hvordan kan jeg så hvis jeg nu f.eks. har dato 14-09-2009 finde de næste 5 dage? Og automatisk skifte måned osv?

Hvis du fx vil finde alle poster fra sidste måned kan du bruge denne:
Fold kodeboks ind/udKode 

Du kan også gøre noget lignende med dage på denne måde:
Fold kodeboks ind/udKode 

Håber det kan hjælpe dig lidt videre.

* Hvorfor vil du smide dem i en database?
* Hvorfor ikke lave en løsning hvor du scraper (nakker) dem hver gang du skal bruge dem?
* Hvad sker der når nogle ændrer skemaet (så er dine data forkerte)
* Kunne man ikke forestille sig at lærerne i stedet lavede en WebSlice (se Daniel Frosts artikel om udvikling i IE8)

@Michaeln
Tak for tippet det vil jeg så gøre :)
Så dvs group by den er rigtig(altså at bruge den)?

@Brian
Jo fordi jeg laver et script der opdaterer en gang om ugen eller dagen via et cronjob. Og fordi at vores skole system kan ret ofte være nede. Derfor er det rart selv at have data at gøre med så man ikke er 'afhængig' af det andet site.

Indlæg senest redigeret d. 16.09.2009 11:57 af Bruger #13723
* Hvorfor vil du smide dem i en database?
* Hvorfor ikke lave en løsning hvor du scraper (nakker) dem hver gang du skal bruge dem?

Som Brian sikkert mener, så er den nemme(re) løsning at gemme hele siden eller bare tabellen, i stedet for den løsning du bruger nu, hvor du kun gemme dataene. Hvis du vælger at hive hele tabellen ud fra siden, så har du jo løst layout problemet og har en 1:1 kopi.

Hmm, jeg har fået convertet alle datoer til timestamps så nu kan jeg bruge det alle vegne.

Men jo det ville da helt klart være nemmere bare at snuppe htmlen men jeg vil gerne selv kunne holde styr over data uden sådan at skulle rette i html. Jo simplere min data er jo bedre :)

Og desuden så er det vel en god træning at prøve at hive data ud og få det vist på en andeledes måde :D

Men så lige en anden ting er hvordan kan jeg så hvis jeg nu f.eks. har dato 14-09-2009 finde de næste 5 dage? Og automatisk skifte måned osv?

t