iso-RTS OR Wargames spil dev .. anyone?

Tags:    delphi


Howdy, jeg sidder og hygger mig med delphi, og vil hører om der enten er nogen der kender til eller har lavet et RTS eller et wargame i delphi.

jeg bruger isometrisk view og spillet snegler sig roligt derud af, det er bare lidt hmm .. sjovt jeg ikke har set andre der har lavet det. hverken rts eller wargames generelt. Måske har jeg overset det.

Hvis der er er nogen der er interesseret i lidt 2d/iso game dev snak, så send en mail. Det kunne være vi kunne hjælpes ad.
(Jeg har grafikere klar, når/hvis projektet skulle blive mere seriøst)

første banale iso2.5d skridt,
http://www.sacred.dk/ioeWIP.jpg
http://www.sacred.dk/ioeWIP2.jpg
http://www.sacred.dk/ioeWIP3.jpg

mit i/c/q helvedes nummer er 77893914

----------------
Kill! kill! kiiiiiiiiil!





Denne post var en fejltagelse, som ikke skal blive gentaget.

1101110100010110000101000001

[Redigeret d. 13/01-05 08:38:34 af Nicolai Lyster Fersner]



Har du lavet andre spil, har du en uddannelse eller er du bare en nybegynder der tror at han kan lave et RTS efter et par uger (jeg gætter på det sidste)?

For hvis du er nybegynder, så lad være med at forvente for meget, for hvis du overhovedet tænker på et storslået spil som Warcraft eller AoE, så får du et gevaldigt problem. Du kommer nemlig ikke ret langt, hvis ikke du tager dig tid til at lære det hele stille og roligt og tilrettelægger det hele fra starten (designet er det vigtigste del for dig lige nu).

Der er masser af din slags projekter på SourceForge, og ingen af dem har haft succes (i hvert fald ikke dem der består af nybegyndere).

Hvis du er i stand til at lave et RTS, vil du ikke spørge om hvordan man laver et, det er sådan set den officielle regel..

Når du en dag bliver klar over hvordan man rent faktisk laver et RTS og har evnerne til det, vil jeg gerne være med.
Et RTS i stil med Hostile Encounter eller Arena Wars er også mit mål, men jeg har til gengæld indset at det kræver tid og tålmodighed.

1101110100010110000101000001

[Redigeret d. 11/01-05 11:29:54 af Nicolai Lyster Fersner]




Med en sådan arrogance gider jeg hverken hører eller se på dig. men god arbejdeslyst med dine egne projekter. Det er da ufatteligt at du belærer mig med din totalle mangel på kommunikationsevner.

ps. jeg ved godt hvordan et rts strukturer, hvordan desc skal se ud og hvordan dplay spiller uden at lagge. men det antages ved, når jeg siger jeg laver et rts og jeg poster early screenshots.




[Redigeret d. 11/01-05 18:15:13 af Jørgen Wargamer]




Med en sådan arrogance gider jeg hverken hører eller se på dig. men god arbejdeslyst med dine egne projekter. Det er da ufatteligt at du belærer mig med din totalle mangel på kommunikationsevner.

ps. jeg ved godt hvordan et rts strukturer, hvordan desc skal se ud og hvordan dplay spiller uden at lagge. men det antages ved, når jeg siger jeg laver et rts og jeg poster early screenshots.




[Redigeret d. 11/01-05 18:15:13 af Jørgen Wargamer]


Jeg beklager, hvis du blev fornærmet, og jeg ved godt at det ikke var forklaret på den bedste måde (var lidt "morgentvær" i går aftes, undskyld). Jeg misforstod i øvrigt din først sætning (ikke for at undskylde min kommentar, men for at forklare den). Jeg troede at du spurgte til hvordan man lavede et RTS, hvilket jo var grunden til min tanke var at du lige var startet og så ville lave et RTS.

Faktisk fortæller dine screenshots (som i øvrigt ser gode ud rent grafisk) mig ikke ret meget om dine evner, udover at du eller en af dine holdkammerater er god til at lave grafik og i hvert fald kan det mest basale.
Alle kan komme og sige at de laver et RTS (de gør det konstant på GD.NET fora), så det behøver jo faktisk ikke have nogen stor betydning (i hvert fald ikke for mig).
Hvis dit spil virkelig rummer potentiale til at blive et godt strategispil, så håber jeg at det lykkes dig at færdiggøre det.

1101110100010110000101000001

[Redigeret d. 11/01-05 20:24:16 af Nicolai Lyster Fersner]



Hej Jørgen Wargamer,

Jeg har lige taget et lille kig opaa dine screenshots. Det ser ellers ret fedt ud! Jeg arbejder desvaerre ikke saa meget med 2D grafik motor men haeldere derimod mere mod 3D! Jeg glaeder mig til at se (forhaabenligt) flere screenshots i fremtiden.

Held og Lykke herfra!




Med en sådan arrogance gider jeg hverken hører eller se på dig. men god arbejdeslyst med dine egne projekter. Det er da ufatteligt at du belærer mig med din totalle mangel på kommunikationsevner.

ps. jeg ved godt hvordan et rts strukturer, hvordan desc skal se ud og hvordan dplay spiller uden at lagge. men det antages ved, når jeg siger jeg laver et rts og jeg poster early screenshots.




[Redigeret d. 11/01-05 18:15:13 af Jørgen Wargamer]


Jeg beklager, hvis du blev fornærmet, og jeg ved godt at det ikke var forklaret på den bedste måde (var lidt "morgentvær" i går aftes, undskyld). Jeg misforstod i øvrigt din først sætning (ikke for at undskylde min kommentar, men for at forklare den). Jeg troede at du spurgte til hvordan man lavede et RTS, hvilket jo var grunden til min tanke var at du lige var startet og så ville lave et RTS.

Faktisk fortæller dine screenshots (som i øvrigt ser gode ud rent grafisk) mig ikke ret meget om dine evner, udover at du eller en af dine holdkammerater er god til at lave grafik og i hvert fald kan det mest basale.
Alle kan komme og sige at de laver et RTS (de gør det konstant på GD.NET fora), så det behøver jo faktisk ikke have nogen stor betydning (i hvert fald ikke for mig).
Hvis dit spil virkelig rummer potentiale til at blive et godt strategispil, så håber jeg at det lykkes dig at færdiggøre det.

1101110100010110000101000001

[Redigeret d. 11/01-05 20:24:16 af Nicolai Lyster Fersner]


som du siger - du undskylder ikke dine bevist nedladene udfald, men tilgengæld understreget du mente dem. Dit syndspunkt er noteret og samtalen mellem os definitivt slut.

@andre
Hvis i har lyst til at snakke rts, skalering, optimering og teori omkring rts strukturering, så kig forbi min icq. Jeg har 3 års modding erfaring (snakker med dem der udviklede spillet jeg moddede på icq) og det er 'samme' struktur jeg kører efter og dermed ikke så tåbeligt naiv som ovenstående underlødige kommentar for det til at lyde, men det ukendte er primært at få den interne repræsentation til at blive optimalt.

Anyways, jeg er ude fra denne her tråd, så det er icq hvis nogen har noget på hjertet.





Hej Jørgen Wargamer,

Jeg har lige taget et lille kig opaa dine screenshots. Det ser ellers ret fedt ud! Jeg arbejder desvaerre ikke saa meget med 2D grafik motor men haeldere derimod mere mod 3D! Jeg glaeder mig til at se (forhaabenligt) flere screenshots i fremtiden.

Held og Lykke herfra!


tak for interesseen ;)

det er nogen fordele for mig ved 2d.

1. jeg kan godt lide pre-rendered grafik (og har folk der kan lave det i min vennekreds). Mine venner kan også lide det ... 3d betyder somregelt færre enheder og færre samtidige skud i enginen som tilmed har lavere rækkevidde (3d skud suger mere energi 3d kortet desto længere der er imellem start og kollission på en vector(?), såvidt jeg husker, er ikke 3d ekspert.)

2. du kan få flere (forskellige) enheder med (prerendered) detaljer på skærmen på en gang.

3. det er mere realistisk at nå målet fordi der er mindre fuckup med den grafiske del (iso 3d tager lidt tid, men når det spilelr spiller det ..)

4. 3d grafik er for shooter folk, strategi folk går somregelt ikke så meget op i zoom og lign. hvis du endelige begynder på le-grand-engine skal du have hæftigt level of detail implementeret for at kunen få en rimelig performance - så det man spare først komme i brug senere. Jeg kender opengl/3d, men venter til senere versioner af min engine :) .. v1. er alpha brugbar og v2 er brugbar .. det er rigeligt til at arbejde med det næste års tid - så opengl og lign er skudt ud i fremtiden, har lavet en lille tileengine ting engang, men tænder ikker så meget på det. er til prerendered grafik :) Scripted animations kan være lige så fede som particle engines og er voldsomt nemmere at have med at gører .. "keep it simple" er en god regelt ..

anyways, summa sumarum, man skuffer kun sin egne forventninger,sååå .. hvis motivationen holder så kommer der måske noget ud af det ;) måske ikke. enginen skal være 200% hurtigere end den er nu, for den kan bruges, men ideerne er der(hvilke struktuer, algorithmer osv), men ting tager tid, så en ting ad gangen :) .. sidder og roder med dirty rectangles blitting lige nu, hvis det siger noget .. en af optimerings ideerne.

jeg er die-hard realist hvad tid angår, så det skal nok gå. (skiftede fra c++ til delphi af samme grund - et fornuftigt valg indtil videre) .

indtil then ... hygge :)





jeg er die-hard realist hvad tid angår, så det skal nok gå. (skiftede fra c++ til delphi af samme grund - et fornuftigt valg indtil videre) .


he he... :D den kommentar kan jeg godt lide! (Men hvis du allerede har en del erfaring i C++, saa er der jo altid Borlands C++ builder. Den skulle efter sigende vaere opbygget paa noejagtig samme maade som Delphi - og det er den samme kompiler der ligger under dem begge!) Jeg bruger selv Delphi, men det er fordi jeg godt kan lide strukturen i sproget og syntakserne!

Jeg hoerte engang om nogle fede 2D motor (Altsaa de lignede i hvert fald 2D motor) men det viste sig at de faktisk var halv 2D og halv 3D. Det vil sige, at units, landskab, traer, bygninger osv. var pre-renderet men skud, roeg, ild (particles in general) osv. var 3D. Hvis ikke du allerede har taenkt paa det, er det maaske en ide at overveje! :D

Hvis du har en lille interaktiv beta test (demo) kunne jeg meget godt taenke mig at proeve det!




jeg er die-hard realist hvad tid angår, så det skal nok gå. (skiftede fra c++ til delphi af samme grund - et fornuftigt valg indtil videre) .


he he... :D den kommentar kan jeg godt lide! (Men hvis du allerede har en del erfaring i C++, saa er der jo altid Borlands C++ builder. Den skulle efter sigende vaere opbygget paa noejagtig samme maade som Delphi - og det er den samme kompiler der ligger under dem begge!) Jeg bruger selv Delphi, men det er fordi jeg godt kan lide strukturen i sproget og syntakserne!

Jeg hoerte engang om nogle fede 2D motor (Altsaa de lignede i hvert fald 2D motor) men det viste sig at de faktisk var halv 2D og halv 3D. Det vil sige, at units, landskab, traer, bygninger osv. var pre-renderet men skud, roeg, ild (particles in general) osv. var 3D. Hvis ikke du allerede har taenkt paa det, er det maaske en ide at overveje! :D

Hvis du har en lille interaktiv beta test (demo) kunne jeg meget godt taenke mig at proeve det!



jeg siget på at lave en version freeze når det spiller med lidt mere, den er broken efter jeg begyndte på dirty rect tingen (kun blitte ændringer, istedet for hele bufferen) .. men når det spiller skal der lidt binærsøgeting til objekt positionerne og så er der ikke langt fra noget brugbart.. før jeg knuste den nuværende version med dirty rect rendering kunne mand 'kun' kører enhederne (de drejer langsomt i retningen mand kører), histigheder/turn rate var sevf. beskrevet i desc filer men synes ikke det er helt skarpt. der skal være noget acceleration/deaccelleration før det er fino.

in short: det sjove kommer :o) glæder mig helt vildt til at få map scripting ind og kører. Pascal Script komponentet har overrasket mig en del, men jeg skal i grunden kun bruge ganske få if <condition> then <ACTION> .. (evt. sat sammen) .. nu må vi se, har ikke stress testet førnævnte komponent.

anyways, arbejder når jeg har tid og lyst, så der er ikke stress på. jeg har sku også eksamen og arbejde ;o) - men sjovt det er det sku hver gang en ny lille ting spiller.

ps. til folk der skulle være iso2.5d interesseret, så kan jeg anbefale bogen 'isometric gamer programming' .. den giver rigtigt gode eksempler der holder et godt stykke hen ad vejen (resten kræver blot lidt eftertanke, eg. skalering). Bogen er om C++, men det er irrelevant hvad sprog du reelt set bruger. Bruger ikke bogen mere, men den var super som opstart og alle deres eksempler er rigtige gode eksempler på et modulært udgangspunkt.


pps. har skam arbejdet med den gode c++ builder ;) den er fino. dette program var jeg med til at lave i cb++ http://www.strategy-wargames.com/index.php?showtopic=564 ... sådan et modding tool til at redigere en soundbank/signalbank til et spil.


[Redigeret d. 12/01-05 14:54:48 af Jørgen Wargamer]



t