ok jeg har skrevet spørgsmål om pointers herinde 1000 gange før, og det er kun lykkedes mig delvist at fatte...
nu
tror jeg at jeg har fattet det, men vil bare lige gøre mig sikker.
altså "*" efter en type betyder at man vil lave en pointer?
altså fx.
int* p;
betyder at man laver en int pointer?
"*" før en pointer betyder "verdien af"?
altså:
std::cout << *p;
printer
verdien af pointeren "p" til skærmen?
og til sidst "&" før et variabel betyder "adressen af", altså ikke selve variablet, men hvor i hukommelsen dette variabel ligger?
fx:
*p = &x
betyder "verdien af p, skal adresseres til x"
det er sikkert forkert, men ret mig lige der hvor jeg tager fejl...
desuden vil jeg gerne vide hvad de skal gøre godt for?
i alle artikler jeg er stødt på er der eksempler som:
int x = 10;
int* p = &x;
cout << *p << endl; // 10
det er også meget fint for at vise hvordan pointere bruges, men dette kunne ligeså godt være gjort uden pointer!
kan i ikke give mig et eksempel på en situation hvor det rent faktisk er nødvændigt, eller bare idet mindste nyttigt, at bruge pointers?
har endnu ikke fattet hvad der er så godt ved dem... jeg bruger dem aldrig
håber i kan gøre tingene lidt mere klart for mig
på forhånd: Tak
-Craksy