Programmering i fremtiden

Tags:    programmering

Jeg har efterhånden læst en masse topics omkring de forskellige programmeringssprog - og hvor de hver især har deres forcer.

Dette emne handler som sådan også om det samme, men jeg tænker mere i fremtiden nu. Hvilke sprog mener i er førende om 5-10 år?

Jeg har fået anbefalet Ruby af en virksomhed, og må indrømme at det virker ganske lovende, og jeg er så småt begyndt at lege lidt med det i fritiden.

På skolebasis er det stadig .NET, og i mit tilfælde C# programmering. Men uanset, hvor nemt det er at benytte er jeg mere til Open Source - er ikke så meget til Microsoft.

Har set en afstemning, hvor et sprog som Python også lå langt fremme - lige efter Java så vidt jeg husker.

Men hvordan ser i på fremtiden indenfor programmeringssprog, hvor synes i det er klogest at satse. Dette er selvfølgelig svært at diskutere om, uden at der kommer religion indover, men prøv så vidt muligt at se objektivt på det :)

Det gælder om at vælge sprog til det bestemte formål. Hvert sprog har hver sin fordele og ulemper.

Tror at paradigmer som Funktionel, Logisk, DSL og andre vil få større fremgang. Når man begynder at lære at programmere får man typisk smidt et imperativ programmering i fjæset. Måske forde det er nemmere at lære, større biblioteker eller andre gode grunde, og derfor får man måske ikke lige set de alternative der er fra starten af.

F.eks. Rebol som er lavet specielt til at lave programmer der har noget med internet at gøre. Her kan man lave en GUI på 10 liner som kan sende email, eller hente et billede osv.. Her er et program i Rebol som er et tegneprogram i Sort hvid, med clear og gemme funktion:

Fold kodeboks ind/udKode 

Har lige brugt 2 timer på at forstå et lille stykke kode i Haskell, og pludselig forstod jeg det hele og så hvor meget kode det lille stykke kunne spare.