Programmering i fremtiden

Tags:    programmering

Jeg har efterhånden læst en masse topics omkring de forskellige programmeringssprog - og hvor de hver især har deres forcer.

Dette emne handler som sådan også om det samme, men jeg tænker mere i fremtiden nu. Hvilke sprog mener i er førende om 5-10 år?

Jeg har fået anbefalet Ruby af en virksomhed, og må indrømme at det virker ganske lovende, og jeg er så småt begyndt at lege lidt med det i fritiden.

På skolebasis er det stadig .NET, og i mit tilfælde C# programmering. Men uanset, hvor nemt det er at benytte er jeg mere til Open Source - er ikke så meget til Microsoft.

Har set en afstemning, hvor et sprog som Python også lå langt fremme - lige efter Java så vidt jeg husker.

Men hvordan ser i på fremtiden indenfor programmeringssprog, hvor synes i det er klogest at satse. Dette er selvfølgelig svært at diskutere om, uden at der kommer religion indover, men prøv så vidt muligt at se objektivt på det :)

Det gælder om at vælge sprog til det bestemte formål. Hvert sprog har hver sin fordele og ulemper.

Tror at paradigmer som Funktionel, Logisk, DSL og andre vil få større fremgang. Når man begynder at lære at programmere får man typisk smidt et imperativ programmering i fjæset. Måske forde det er nemmere at lære, større biblioteker eller andre gode grunde, og derfor får man måske ikke lige set de alternative der er fra starten af.

F.eks. Rebol som er lavet specielt til at lave programmer der har noget med internet at gøre. Her kan man lave en GUI på 10 liner som kan sende email, eller hente et billede osv.. Her er et program i Rebol som er et tegneprogram i Sort hvid, med clear og gemme funktion:

Fold kodeboks ind/udKode 

Har lige brugt 2 timer på at forstå et lille stykke kode i Haskell, og pludselig forstod jeg det hele og så hvor meget kode det lille stykke kunne spare.

Men som Niklas siger, så hver sprog til sit formål. Tror C++ kommer til at blive hængende længe fordi man kan skrive biblioteker i det og så lave binding til andre sprog.

Jeg tror egentlig at programmeringsverden er ret konservativ. For nyligt så jeg en undersøgelse der viste at ca. halvdelen af al den open source kode der blev publiceret var skrevet i C, selv om C er et forholdsvis gammelt sprog. Et sprog som Delphi overlever også, i sin egen lille niche, fordi der er en del mennesker der har lært sig sproget og synes om det, selv om der findes mange mere avancerede og moderne sprog.

Ruby er et ret stærkt sprog, som nok skal få en plads i fremtiden.
Java skal have styr på performance, ellers bliver de overhalet.
C# og .net har Microsoft i ryggen så de vil overleve, uanset hvad.
Python tror jeg vil blive overhalet af Ruby.
PHP vil også have en plads fremover.
C og C++ vil også have en stor plads, dels fordi der findes meget kode skrevet i de to sprog, og dels fordi det bruges meget på Linux og endelig fordi det er fri for Microsoft styring.

Men det er svært at spå om fremtiden.

Ville overraske mig hvis branchen har ændret sig specielt meget om 5-10 år.. Programmører er rigtigt nok meget konservative, og vi arbejder stadig i programmeringssprog som minder meget om nogen af de aller tidligste sprog.

Glæder mig til at se hvor meget software der vil blive kørt som "SAAS".. Og om de fleste stykker software vil køre igennem én browser.

Men man faktorer der spiller ind.. Brugerne vil nok ikke være specielt hurtige til at adoptere de nye måder at gøre tingene på.

Jeg tror specielt på Java og C# som de største GPL, og så sprog som F#, Ruby o.l. inden for specielle områder.

Indlæg senest redigeret d. 26.08.2009 00:34 af Bruger #6891
For nyligt så jeg en undersøgelse der viste at ca. halvdelen af al den open source kode der blev publiceret var skrevet i C, selv om C er et forholdsvis gammelt sprog. Et sprog som Delphi overlever også, i sin egen lille niche, fordi der er en del mennesker der har lært sig sproget og synes om det, selv om der findes mange mere avancerede og moderne sprog.

Det var nok denne undersøgelse: http://www.version2.dk/artikel/11794-her-er-de-mest-populaere-programmeringssprog-til-open-source

Ét sprog der ikke endnu er blevet nævnt, men som jeg spår en stor fremtid er JavaScript. I takt med at flere og flere bruger internettet vokser efterspørgslen efter avancerede webapplikationer, og flere af disse overtager endda opgaver, der før var forbeholdt deskop programmer.

Google er f.eks. et eksempel på en virksomhed, der har taget JavaScript til sig, og lavet nogle helt fantastiske ting med det, f.eks. Google Docs og Google Wave. Mulighedene i JavaScript vokser også hele tiden. F.eks. canvas tagget i HTML5 skaber helt nye grænser for hvad man kan med JavaScript, bla. 3D spil. Af andre nye funtioner kan bla. nævnes web workers og postMessage APIet.

Selvfølgelig ligget JavaScript stadig langt fra andre sprog mht. til mængden af funktioner, og der er selvfølgelig mange ting JavaScript ikke egner sig til, men hvis fremtidens styresystem skal være en browser, så må fremtidens programmeringsprog vel være JavaScript..

Linket i toppen af denne post viser faktisk at JavaScript er det sprog der har størst fremgang pt.

Indlæg senest redigeret d. 26.08.2009 15:10 af Bruger #10113
...der er flere spekulationer i Linux verden om at Mono og dermed C# bliver det foretrukne sprog på Linux platformen. Det betyder således at man som .NET udvikler kan ramme flere platforme - lidt som man med Java gør i dag.

Hvis man kigger på stillingsannoncerne på diverse sites er det helt klart .NET der er i front, sprog som Java, PHP, Python, Ruby...osv. ser ud til at være døde og kun leve på universiteterne og hjemme i kælderen.

I takt med at de mennesker som Bertal skriver om bliver erstattet af en ny generation med andre sprog i ryggen bliver de applikationer lavet om.

Kunne det tænkes at grunden til at der var så mange stillingsannoncer til .NET, var fordi at der ikke er nok der udvikler til .NET? Og at grunden til at man ikke ser så mange annoncer til PHP programmører, er at der er så mange, så man næsten ikke behøver sætte en stillingsannonce op, før der står en lang række udviklere der er klar?

Jeg tvivler stærkt på at .net og C# har nogen som helst fremtid inden for open source eller Linux. Mest fordi det er for risikabelt for Linux og open source folket at blive bundet for kraftigt til Microsoft.

...der er flere spekulationer i Linux verden om at Mono og dermed C# bliver det foretrukne sprog på Linux platformen. Det betyder således at man som .NET udvikler kan ramme flere platforme - lidt som man med Java gør i dag.

Hvis man kigger på stillingsannoncerne på diverse sites er det helt klart .NET der er i front, sprog som Java, PHP, Python, Ruby...osv. ser ud til at være døde og kun leve på universiteterne og hjemme i kælderen.

Jeg tror du maler et liiige lovligt rosenrødt billede af .NET her.

Ja, .NET er oppe på beatet. Ja, der er mange stillingsannoncer med .NET. Ja, .NET vinder frem på Linux-platformen.

Men derfra og til at sige at .NET bliver den eneste teknologi der bliver brugt i fremtiden, og at PHP, Java, Ruby og Python bare lige pludselig forsvinder, må jo skyldes en form for tumor.

Du gør dig ingen forestillinger om, hvor mange PHP-jobs der er derude. Og der er da endnu flere Java-jobs. De forsvinder altså ikke bare sådan lige. Begge sprog bliver der fortsat udviklet på og i, og så er der al den eksisterende kode der skal vedligeholdes - og en masse ny kode der bliver produceret - så hvordan regner du lige med at PHP og Java bare sådan lige pludselig bliver udfaset?

Jeg har op til flere fuldtidsstillinger som PHP-udvikler på CV'et, og sidder da også i skrivende stund på kontoret i en Typo3-baseret virksomhed, med halvdelen af landets skoler som betalende kunder.

t