Strøm ud gennem port

Tags:    delphi

Jeg så tilfældigvis en tråd under c/C++ om hvordan man fik strøm fra en comport.
Altså så en pin fik - pg en anden fik +.

Så jeg tænkte på om det samme kunne lade sig gøre med Delphi?

Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------



44 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Prøv at kikke på min komentar fra "19-01-05 00:19"

25 ma burde ikke være noget problem.



Prøv at kikke på min komentar fra "19-01-05 00:19"

25 ma burde ikke være noget problem.


Okay har været derinde og kigge. Ved du hvad det koster i porto hvis man bare bestiller nogle samples? Kan jeg nemlig ikke finde nogle steder hvor der står noget om...

Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------



Og der står også at den giver et Output på 100 ma. Kan min sender klare det?

Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------



Hej Rune

25 mA! Er du svedt for en stor strøm. En typisk COM port kan levere 7-10 mA M A X, M A X, M A X! Du bliver nødt til at lave dig en styret løsning med en transistor og modstand:

Bat+ <> PNP transistor emitter <> PNP collector <> sender

PNP transistor basis <> modtand på 4,7 kOhm <> til styreben på COM porten.

Når du vil sende så sætter du porten lav; ellers høj.

Vær opmærksom på at du kan opleve at din COM port skifter mellem høj og lav når din PC booter.

Din sender trækker en strøm, den bliver ikke sourcet med en strøm, så den bestemmer selv hvor meget den til have. RS-232 er ikke en strøm-loop men en spændings-signalkilde. RS-422/485 er strøm-loops der sender en strøm, men det er en helt anden historie.

Der findes flere hobbybutikker som sælger elektronikdele til private bl.a.: el-supply.dk, vejle-rc.dk og brinck.dk.

Hilsen
Mik D



Hej Rune

25 mA! Er du svedt for en stor strøm. En typisk COM port kan levere 7-10 mA M A X, M A X, M A X! Du bliver nødt til at lave dig en styret løsning med en transistor og modstand:

Bat+ <> PNP transistor emitter <> PNP collector <> sender

PNP transistor basis <> modtand på 4,7 kOhm <> til styreben på COM porten.

Når du vil sende så sætter du porten lav; ellers høj.

Vær opmærksom på at du kan opleve at din COM port skifter mellem høj og lav når din PC booter.

Din sender trækker en strøm, den bliver ikke sourcet med en strøm, så den bestemmer selv hvor meget den til have. RS-232 er ikke en strøm-loop men en spændings-signalkilde. RS-422/485 er strøm-loops der sender en strøm, men det er en helt anden historie.

Der findes flere hobbybutikker som sælger elektronikdele til private bl.a.: el-supply.dk, vejle-rc.dk og brinck.dk.

Hilsen
Mik D


Huha lyder rimelig indviklet :)

Gider du (eller en anden) ikke prøve at forklare mig hvad jeg skal have fat i og hvordan jeg så bygger det ud af de ting.

Det ville være super dejligt :)

Og tak for din hjælp indtil nu :D

Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------



Hej Rune

Argh! Så indviklet er det nu ikke. Måske lidt nyt for dig men så er det heller ikke værre :-)

Du kan se et billede at det du skal gøre her:
http://users.cybercity.dk/~dsl44989/portswitch.png

Om du lige præcist får fat i BD136 og BC337 spiller ikke den store rolle. Men de relevante butikker har dem eller også kan de fortælle dig hvad de har i samme niveau. De koster under 5 kr stykket og en modstand koster under 1 kr. Lidt ledning, et portstik, noget loddetin og en loddekoble og du har din H/W på plads.

Når du har lavet H/Wen så kan du teste den UDEN PC ved at lægge "bit" til batteriets -, ved opstilling 1, og til + ved opstilling 2 alt afhængig af hvilken opstilling du vælger at lave.

Mik D.



Hej Rune

Argh! Så indviklet er det nu ikke. Måske lidt nyt for dig men så er det heller ikke værre :-)

Du kan se et billede at det du skal gøre her:
http://users.cybercity.dk/~dsl44989/portswitch.png

Om du lige præcist får fat i BD136 og BC337 spiller ikke den store rolle. Men de relevante butikker har dem eller også kan de fortælle dig hvad de har i samme niveau. De koster under 5 kr stykket og en modstand koster under 1 kr. Lidt ledning, et portstik, noget loddetin og en loddekoble og du har din H/W på plads.

Når du har lavet H/Wen så kan du teste den UDEN PC ved at lægge "bit" til batteriets -, ved opstilling 1, og til + ved opstilling 2 alt afhængig af hvilken opstilling du vælger at lave.

Mik D.


Okay. Tak skal du have :)

Men tænkte om det med "når bit er lav er der spænding på senderen" og "når bit er høj er der spænding på senderen"? Betyder at hvis jeg vælger løsning to og så sætter min comport til sker der ikke noget men når jeg kører programmet som sender mere strøm ud af porten så kører senderen?

Og skal jeg have fat i et portstik? Eller kan jeg bare bruge et par ledninger der er sat på pin + og -?

Hvis hvad hedder stikket så? Serial han/hun eller hvad?

Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------



Hej Rune

"Bit" lav = 0 (nul) og "bit" høj = 1 (en) når "bit" ikke er inverteret.

Bruger du en COM port så er DTR og RTS bittene ikke-inverterede. Vil du i stedet bruge f.eks. LPT så er der flere "bit" at benytte sig af og de er lidt blandede.

Om du vil undvære et portstik er din egen afgørelse. Det er ikke det, der gør om du kan sende eller ej. Men det er nok lidt klodset at lime eller tape ledningerne fast til din port. Ville du f.eks. gøre det med dit monitorkabel hvis du kunne spare 15 kr?

Du kan se mere om H/W og computere her:
http://hwb.sunsite.dk/menu_Connector.html#SerialInOut

Han-stik er karakteriseret ved at der er en stift der stikker ud. Lige som du ved ... Modsat har hunner et hul. Igen præcis som i den virkelige verden. Det gør det lidt nemmere at huske :-)

Er det, igen, COM-porten vi taler om så skal du have et hunstik. Husk at finde ud af om det skal være et 9 polet D-sub eller 25 polet D-sub portstik.

Gør dig selv en tjeneste. Inden du tilslutter noget til din computer så check din H/W først. Ellers skal du bare til at fejlfinde på flere ting på en gang.

Mik D



Okay mange tak for hjælpen indtil nu :)
Men nu har jeg været rundt i byen og kigge lidt. Men kunne ikke finde nogle butikker der havde sådan noget elerktronik udstyr.
Så tænkte på om du kendte et sted på nettet (gerne i Danmark) hvor delene kan bestilles fra?
Eller evt. kender nogle butikker i DK som jeg kunne kontakte?
Skal måske lige siges jeg bor i Kolding.

Mvh.
Rune Jensen

Hej Rune

"Bit" lav = 0 (nul) og "bit" høj = 1 (en) når "bit" ikke er inverteret.

Bruger du en COM port så er DTR og RTS bittene ikke-inverterede. Vil du i stedet bruge f.eks. LPT så er der flere "bit" at benytte sig af og de er lidt blandede.

Om du vil undvære et portstik er din egen afgørelse. Det er ikke det, der gør om du kan sende eller ej. Men det er nok lidt klodset at lime eller tape ledningerne fast til din port. Ville du f.eks. gøre det med dit monitorkabel hvis du kunne spare 15 kr?

Du kan se mere om H/W og computere her:
http://hwb.sunsite.dk/menu_Connector.html#SerialInOut

Han-stik er karakteriseret ved at der er en stift der stikker ud. Lige som du ved ... Modsat har hunner et hul. Igen præcis som i den virkelige verden. Det gør det lidt nemmere at huske :-)

Er det, igen, COM-porten vi taler om så skal du have et hunstik. Husk at finde ud af om det skal være et 9 polet D-sub eller 25 polet D-sub portstik.

Gør dig selv en tjeneste. Inden du tilslutter noget til din computer så check din H/W først. Ellers skal du bare til at fejlfinde på flere ting på en gang.

Mik D

Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------



Hmm kiggede lige på de links du gav mig Mik D.
Og fandt sørme alle tingenen på El-supply.dk :D
Men vil lige høre for en sikkerhedsskyld om det nu er de rigtige ting inden jeg bestiller dem:

5401 D-SUB STIK HAN 9PL.LODN.
30BC337-25 BC337-25 NPN TRANSISTOR 45V/0.5A/0.625
30BD136-10 BD136-10 PNP TRANSISTOR 45V/1A/12.5W

Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------



t