Strøm ud gennem port

Tags:    delphi

Jeg så tilfældigvis en tråd under c/C++ om hvordan man fik strøm fra en comport.
Altså så en pin fik - pg en anden fik +.

Så jeg tænkte på om det samme kunne lade sig gøre med Delphi?

Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------



44 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvordan finder jeg uid af det? Den er beregnet til at bruge 2 AA batterier.


Monter en amperemeter i serie med batterierne.
Hvis du har et multimeter sættes det til A dc.
Hvis ikke du har et multimeter så køb et (de koster fra 50 -> 5000 kr).


Hmm har fået fat i et multimeter. Har prøvet at sætte det til Mah og så sætte det på der hvor batterierne sidder (samtidig med at batterierne sidder der). Men jeg får kun udslag på 0,0 og 0,1 og det lader til at det er tilfældigt hvornår de kommer :S
Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------



Prøv at koble den til porten, det brænder sikkert ikke af.
Men du skal have lavet de 12 volt om til 3 volt, ellers går det galt.

Du kønne skaffe en af disse:
http://www.national.com/pf/LM/LM3480.html
3.3 volt burde kunne bruges.



Prøv at koble den til porten, det brænder sikkert ikke af.
Men du skal have lavet de 12 volt om til 3 volt, ellers går det galt.

Du kønne skaffe en af disse:
http://www.national.com/pf/LM/LM3480.html
3.3 volt burde kunne bruges.


Hm prøver jeg lige imorgen.

Tror du ikke jeg kan bruge et sykke bly? det skulle kunne optage en del volt...

Eller hvad tror du det koster i levering inde på den side du henviser til? De har nemlig det produkt som "sample" men der står de opkræver en "lille" leveringsomkostning for det?
Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------



Hej Rune

Det lyder som om, at du har sat multimeteret parallelt med batterierne og så vil du ikke måle den strøm som din sender bruger. Faktisk vil du kortslutte batterierne, men den indre modstand af multimetret i Ampere-stilllingen. Hvilket nok er under 1 Ohm.

Forbind som skitseret her:
Bat+ <> Meter+ <> Meter- <> Sender+ <> Sender- <> Bat-

Jeg vil ikke anbefale, at du begynder at lave noget elektronik, regulator mv. før du er sikker på hvorden ovenstående skal forbindes for at vise det rigtige strømforbrug. Et elektronisk konstruktion er noget mere komplekst end ovenstående.

Hilsen
Mik D



Hej Rune

Det lyder som om, at du har sat multimeteret parallelt med batterierne og så vil du ikke måle den strøm som din sender bruger. Faktisk vil du kortslutte batterierne, men den indre modstand af multimetret i Ampere-stilllingen. Hvilket nok er under 1 Ohm.

Forbind som skitseret her:
Bat+ <> Meter+ <> Meter- <> Sender+ <> Sender- <> Bat-

Jeg vil ikke anbefale, at du begynder at lave noget elektronik, regulator mv. før du er sikker på hvorden ovenstående skal forbindes for at vise det rigtige strømforbrug. Et elektronisk konstruktion er noget mere komplekst end ovenstående.

Hilsen
Mik D


Hmm kan ikke få den til at vise noget. Og den lille pære jeg har siddende på mit printkort, som lyser når der er strøm til lyser heller ikke.

Det kan næsten ikke lade sig gøre at jeg har forbundet det forkert for har prøvet alle MULIGE måder... :(
Hvad kan der være galt?

Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------



Hej Rune

Hvad er mindste område på dit Ampere-meter? Jeg har selt et af det helt billige 59 kr multimetre og det har, som eksempel, 200 uA. Har du en cykellygte så prøv samme eksperiment.

Din sender bruger nok kun strøm når du trykker på en eller anden knap på den. Hvis du ikke holder knappen nede så er den korte strømpuls sikkert ikke lang nok til at dit meter når at vise den.

Kan du måle spændingen over de to serieforbundne batterier?

Det kan godt være, at det virker lidt omstændigt. Men at gøre det rigtigt fra starten vil sikkert kunne spare dig for mange ærgrelser senere.

Mik D



Hej Rune

Hvad er mindste område på dit Ampere-meter? Jeg har selt et af det helt billige 59 kr multimetre og det har, som eksempel, 200 uA. Har du en cykellygte så prøv samme eksperiment.

Din sender bruger nok kun strøm når du trykker på en eller anden knap på den. Hvis du ikke holder knappen nede så er den korte strømpuls sikkert ikke lang nok til at dit meter når at vise den.

Kan du måle spændingen over de to serieforbundne batterier?

Det kan godt være, at det virker lidt omstændigt. Men at gøre det rigtigt fra starten vil sikkert kunne spare dig for mange ærgrelser senere.

Mik D


Hmm det jeg bruger er vist et af de dyre. Min far bruger det på hans arbejde som teletekniker.
Der står ikke noget med mindste Ampere..

Men jeg kan både vælge mA og uA.
Samtidig har jeg fire porte hvoraf jeg jo kun skal bruge 2. Portene er som fælger:
A
mA uA
COM
V

da jeg prøvede havde jeg mine måleledninger i a og mA uA.

Hvad mener du med spændingen? Volt? Eller..

Prøve lige med en cykel lygte.
Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------



Kan heller ikke rigtigt få det til at virke på en cykel lygte.. Men det er nok fordi jeg ikke kan forbinde den ordentligt (batteriet sidder ikke ordentligt når jeg har mine ledninger på...
Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------



Hej Rune

Nej, det kan være lidt omstændigt at få fat i terminalerne. Men du fortæller, at din far er teletekniker så er jeg sikker på, at han kan give dig en hånd med så du måler strømmen rigtigt i din sender. Ellers så skriv lige navnet på hans chef her for så må jeg hellere ringe og tale med ham ;-)

Enheden for spænding er Volt, og enheden for strøm er Ampere.

Mik D



Hej Rune

Nej, det kan være lidt omstændigt at få fat i terminalerne. Men du fortæller, at din far er teletekniker så er jeg sikker på, at han kan give dig en hånd med så du måler strømmen rigtigt i din sender. Ellers så skriv lige navnet på hans chef her for så må jeg hellere ringe og tale med ham ;-)

Enheden for spænding er Volt, og enheden for strøm er Ampere.

Mik D


Okay har fundet ud af det nu :) (mit multimeter kunne ikke måle så lavt) men fik fat i et andet.
Det målte så strømmen til at være 25 MilliAmpere.

Hvad er så det næste skridt? :)

Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------



t