SSID / networkname konflikt?

Tags:    diverse

Har en mistanke til et problem, på et netværk jeg er igang med at rode med.

Hvis jeg har to eller flere accesspunkter på mit netværk, som har det samme SSID, er det så umuligt for Windows XP/Vista at "skelne" imellem dem?

Symptomerne som jeg støder på er:
- Andet software til management af trådløse netværk finder alle accesspunkter
- Windows finder kun 1 accesspunkt
- Ved andet software virker netforbindelsen fint
- Ved windows skifter maskinen til fejlagtig ip, som ikke burde forekomme på nettet. Hvilket resulterer ingen adgang.

Er der nogle som 100% kan bekræfte at windows fejler her?

Netværket skal være semi-åbent, så windowsbaseret tilslutning er et must. Så er ikke ude efter 3. part software. Idéen med ens SSID over hele nettet, er at gøre tilslutningen nemmere.

4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 8 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Har du prøvet at give den ene af dem et andet SSID for at se om Vista så kan skelne mellem dem?

Der burde ikke opstå nogen konflikt. Men hvis de som du siger er på samme kanal kan der sikkert godt ske underlige ting. De havde også et sådan system på min skole og der kørte access points der lå tæt på hinanden, på forskellige kanaler. Det fungerede problemfrit.

Har du prøvet at give den ene af dem et andet SSID for at se om Vista så kan skelne mellem dem?

Tror jeg fik lagt fokus væk fra det egentlig problem.

Hvis jeg skifter SSID på et AP, ja, så kommer det frem i XP/Vista som et selvstændingt punkt.

Idéen var hurtig/nem opsætning, flere AP'er men kun 1 konfig. Så man har en slags roaming-profil.

Tror jeg vil kigge lidt på, om de har fået tildelt hver deres channel.

Typisk, jeg ledte efter problemet et helt forkert sted. Det ene accesspunkt var ikke sluttet til den rigtige switch...

t