php arrays

Tags:    programmering

Hejsa.

Jeg har et lidt sjovt spørgsmål. I hele min uddanelse som web-integrator, har jeg slet ikke brugt arrays. Jeg har også lavet mange pro'e hjemmesider uden igen brug af arrays.

Er der nogle der kan give mig nogle eksempler på hvad man kan bruge det til?

Venlig Hilsen
Simon

8 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du kan ikke "lave" noget som helst med arrays. ligesom du heller ikke kan "lave" noget som helst med konstanter eller almindelige variabler, eller objekter.

arrays er en måde at lagre data midlertidige data på i en tælbar række. du kan sagtens lave $bruger_nummer_0, $bruger_nummer_1 etc. etc. det er bare for dumt, specielt når du så skal tælle antallet af brugere. Så er det meget smartere med et array, så du har $bruger[0], $bruger[1] etc. - så kan du tælle antallet af brugere med count($bruger), og mange andre sjove ting.

for at opsummere: arrays er et værktøj, ikke en byggeklods.

Et array bruges til at indeholde data.

Et eksempel kan være hvis du i PHP f.eks. vil udskrive måneden på dansk kan du lave et array over måneder på dansk.

Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis du så vil udskrive 5. måned kan du skrive

Fold kodeboks ind/udKode 

og du skulle gerne få 'Maj' ud.

Du kan ligeledes lave flere niveauer i arrayet, hvis du f.eks. vil vide hvor mange dage som er i måneden.

Fold kodeboks ind/udKode 

Nu kan du så udskrive måneden og antal dage med

Fold kodeboks ind/udKode 

Håber det gav lidt indblik i hvad Arrays kan bruges til. Skal du ud i noget programmering er de svære at undvære, og kan bruges til utroligt mange ting.

Meget godt forklaret Frank, men en lille ting arrays starter ved 0, ikke 1 så hvis du vil have det femte element ud er det altså $months[4] og ikke $months[5]

0 (1)
1 (2)
2 (3)
3 (4)
4 (5)

Det kommer an på hvor dynamisk du gerne vil ha' t din menu struktur skal väre.

Som udgangspunkt, ja, det er en klar fordel og så absolut lade-sig-görligt at at anvende arrays til menu struktur. Vär opmärksom på at når jeg her taler om arrays, så mener jeg arrays som Fransk Jensen presenterede dig for i sit svar.

Den anden måde du kan lave en menu struktur på er database-metoden hvor du naturligvis også beskäftiger dig med arrays/RecordSets, men hvor det er langt nemmere at opdatere dine menuer og udvide dem - kunne f.eks väre hvis du anvender dynamisk indhold som f.eks i et CMS

En rigtig god måde at lave et menu system på kunne väre database metoden, men via AJAX sådan så at brugeren har interactive menuer, som man typisk har det igennem diverse Javascript menuer, uden at skulle indläse siden på - det er en fordel.

;-)

Meget godt forklaret Frank, men en lille ting arrays starter ved 0, ikke 1 så hvis du vil have det femte element ud er det altså $months[4] og ikke $months[5]

0 (1)
1 (2)
2 (3)
3 (4)
4 (5)

Det er korrekt men havde du læst hvad han skrev så ville du se at det i hans tilfælde er helt korrekt at $months[5] vil indehold "maj", selvom det ikke er den normale måde at gøre det på.

Indlæg senest redigeret d. 18.08.2009 13:34 af Bruger #3275
Hejsa.

Jeg har et lidt sjovt spørgsmål. I hele min uddanelse som web-integrator, har jeg slet ikke brugt arrays. Jeg har også lavet mange pro'e hjemmesider uden igen brug af arrays.

Er der nogle der kan give mig nogle eksempler på hvad man kan bruge det til?

Venlig Hilsen
Simon

Jeg tvivler meget på at du ikke har brugt arrays.

$_GET, $_POST, $_COOKIE, $_REQUEST er arrays, som man næsen ikke kan undgå.

mysql_fetch_array returnerer et ligeledes et array.

Takker for svarene, det gav mig et indblik i hvordan array kunne bruges.
Jo Robert, du har selvfølgelig ret. Jeg har jo brugt $_GET m.m. :-).

Jeg kommer så til at tænke på at hvis man nu vil lave et menusystem, hvor man skal kunne trykke op/ned på en knap, så rykker en menu sig til højre eller venstre for det antal gange man har trykket på knappen.

Kan man bruge arrays til det, eller er det mere avanceret?

Generelt vil jeg sige at du altid bør kigge på http://php.net hvis du har nogle ting du er i tvivl om Simon. En af grundende til at PHP er så udbredt og populært er at det har verdens bedste dokumentation. Se f.eks. http://dk2.php.net/manual/en/language.types.array.php

Som Casper Hansen skriver vil et array typisk starte på position 0. I mit eksempel definerede jeg dog den første plads med '1 =>' hvilket vil sige at den starter fra 1, og tæller så op derefter. Grunden til at jeg valgte at starte fra 1, er at PHP's dato funktion vil give dig 1 for januar, og ikke 0.

Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg kunne ligeledes have specificeret alle værdierne.

Fold kodeboks ind/udKode 

I dette eksempel er dette dog overflødigt, da næste plads alligevel vil have position 2 i arrayet.

Indlæg senest redigeret d. 19.08.2009 16:16 af Bruger #12245
t