Begynder programmering

Tags:    java

Hey :)
Jeg er lige startet på htx på en kom/it linje, og vil vælge programmering som valgfag, da jeg gerne vil udanne mig som datalog, da jeg synes det lyder rigtig spændende.

Problemet er bare, at jeg ikke kan programmere noget som helst endnu, og jeg ikke ved, hvor jeg skal starte, har ingen erfaringer inden for programmering, udover en smule basic i msl, hvor jeg har kodet nogle bots til irc.

Jeg vil gerne høre, hvilket sprog, som ville være oplagt at starte med at lære, og evt. nogle links til guides og programmer man skal bruge.

Har selv tænkt lidt på java, efter at have læst lidt herinde, men ved ikke om det er bedst at kunne nogle andre sprog, inden man bevæger sig ud i det?

Indlæg senest redigeret d. 16.08.2009 23:37 af Bruger #12163
Du behøver ikke at kunne programmere når du vælger programmering som valgfag. Skal selv til at have programmering som valgfag, som tredjeårs elev på HTX på EUC Vest. Det starter fra bunden af.

Programmeringssproget har ikke den store betydning (efter min mening) som nogle får det til at lyde, men kan godt være enig i nogle er nemmere at starte med. Hvis man kan løse problemer, er resten sådan set bare at "oversætte" det til en løsning i det programmeringssprog som man har valgt.

Hvad er du mest til:
Applikation- eller webprogrammering?
Og hvilke typer programmer regner du med at lave?

Indlæg senest redigeret d. 16.08.2009 22:57 af Bruger #14645
Du behøver ikke at kunne programmere når du vælger programmering som valgfag. Skal selv til at have programmering som valgfag, som tredjeårs elev på HTX på EUC Vest. Det starter fra bunden af.

Programmeringssproget har ikke den store betydning (efter min mening) som nogle får det til at lyde, men kan godt være enig i nogle er nemmere at starte med. Hvis man kan løse problemer, er resten sådan set bare at "oversætte" det til en løsning i det programmeringssprog som man har valgt.

Hvad er du mest til:
Applikation- eller webprogrammering?
Og hvilke typer programmer regner du med at lave?

Hmm, Jeg har ikke rigtig nogle ideér endnu,
Men altså i den sidste ende, kunne det da være fedt, måske som et projekt at prøve og lave en browser ( ved godt det måske ikke er begynder stuff )

Men hvad mener du med applikation og webprogrammering.
Webprogrammering er det hjemmesider? html, css og sådan noget?

Derudover har jeg et program, som hedder notepad++
Ville høre om det eventuelt kunne bruges??
eller om det er et skod program til programmering?

Derudover har jeg et program, som hedder notepad++
Ville høre om det eventuelt kunne bruges??
eller om det er et skod program til programmering?

Notepad++ er en editor. Du kan skrive kode i en alle de mest populære sprog. Det er ikke en compiler. Så den kan ikke lave din kode om til et program. Jeg bruger selv Notepad++ til næsten alle mine programmeringsbehov, medmindre der kommer et godt IDE med det programmeringssprog jeg bruger.

Teknisk set er HTML, CSS ikke programmeringsprogs, men ja det gik ind under det jeg mente med webprogrammering (derunder mente jeg dog også javascript, php, asp osv..)

Men det lyder som om det er applikationer (almindelige programmer f.eks. notepad++) du er interesseret i.
Jeg vil IKKE starte med en browser hvis jeg var dig.

Det med programmeringssprog er et spørgsmål som tit bliver stillet, og der er ikke noget endegyldigt svar. C# eller Java skulle være gode nok (hvis du ikke kan beslutte dig så rul en terning, du kan altid lære det andet senere ;) ), og de har store biblioteker med nyttig kode. Selv kan jeg også anbefale Python, her er dog ikke så meget hjælp at hente senere her på udvikleren.

Start så med nogle simple projekter/problemer. F.eks.

Find alle primtal under 100
Skriv dem ud (til skærmen) på en pæn måde
Udbyg det så den kan skrive dem til en fil.
Tag nogle af underbibliotekerne og kig i dokumentationen og lav små eksempler der viser hvordan det bruges.
Find på et emne du vil lære mere om (Database, XML, Grafik, Lyd osv.)

Du skal selvfølgelig erfare den nødvendige viden undervejs.

Indlæg senest redigeret d. 16.08.2009 23:54 af Bruger #14645
Well okay :)
Jeg er ikke interesseret i at lære webprogrammering i starten, men måske senere hen, ved jeg ikke.

Ville heller ikke starte med en browser, da jeg går ud fra, at det er rimelig svært, det var bare et forslag, så du forstod, hvor jeg ville hen af, når jeg engang bliver bedre til sproget.

c# eller java, Ja :) Det kan være svært at vælge.
Er der nogen forskel på det?
Og er det ikke noget med at c# kun kan køre på windows eller sådan noget, hvor imod java kan køre på alle platforme.
Synes jeg, at jeg har læst et eller andet sted.

For hvis det er tilfældet, ville det nok være java, jeg ville bruge min tid på i starten.

C# er kun til Windows (man kan vist lave til linux med noget der hedder Mono. Kan så godt være forkert).

Java er multiplatforms, (har dog læst at det ikke er helt sand, der kan godt være nogle steder hvor noget kode skal ændres for at få det til at køre på en anden platform, men generelt skulle det vist kunne køre på forskellige. Her er ulempen så at de SKAL have java installeret for at kunne køre programmet).

Så start med Java hvis det du hælder mest til ;)

Ja okay :D
Tak for hjælpen.
Skal jeg bruge en speciel compiler eller noget?

og kunne javabog.dk være et godt sted at starte? :)
Eller skulle jeg hellere låne en speciel bog på biblioteket? :D

Indlæg senest redigeret d. 17.08.2009 00:08 af Bruger #12163
Ja okay :D
Tak for hjælpen.
Skal jeg bruge en speciel compiler eller noget?

og kunne javabog.dk være et godt sted at starte? :)
Eller skulle jeg hellere låne en speciel bog på biblioteket? :D

Tror faktisk at javabog.dk er den samme som vi skal til at bruge til valgfag her på htx, her er den dog bare i fysisk udgave, så det kan være du også skal bruge den når du engang skal have valgfag ;)

Tjek denne tråd for compiler og tutorials: http://www.udvikleren.dk/Java/Thread.aspx/3/29342/ så skulle du vist være klar.

Indlæg senest redigeret d. 17.08.2009 00:10 af Bruger #14645
Okay (:
Tak for hjælpen.

Jeg vil anbefale Java og Eclipse.

t