Delphi 7 og valg af database

Tags:    delphi

Hej

Jeg planlægger at gå i gang med et databaseprojekt og vil derfor gerne have et par råd med på vejen. Specielt er jeg interesseret i at få nogle råd til hvilken database jeg bør vælge.

Jeg anvender Delphi 7 Pro men har ingen præferencer til hvilken databasetype jeg bør vælge. Så om det som bedste valg er Paradox 7, InterBase, dBase, Foxpro eller MSAccess spiller ingen rolle. Tilsvarende om BDE eller ADO. Dog er jeg ikke interesseret i at skulle ud at købe en database men vil gerne bruge der jeg allerede har i Delphi 7 Pro.

Det som jeg gerne vil kunne med min database er:
- Gennem op til ca. 50.000 records, typisk mellem 10.000 og 20.000
- Kunne lave udtræk på kryds og tværs, og ud over de almindelige ”telefonbogsopslag”
- Bi-direktionel søgning
- Der er ikke behov for at flere har adgang til databasen på samme tidspunkt
- Kun behov for en stand-alone database, dvs ingen server
- Et opslag efter et indexeret field bør ikke tage mere end 250 ms ved 50.000 records (jeg ved at dette afhænger at PCens størrelse, men på en ”almindelig PC”)

Jeg har ledt her og fundet et par ellers gode artikler og indlæg men desværre ikke nogle, der helt rammer det jeg søger råd til.

Hvis man ikke kan kommunikere via SQL til databasen er der så andre metoder til at lave avancerede udtræk på, ud over simple søgninger fra record 1 til N? Jeg har prøvet at lave noget SQL til en testdatabase men kan ikke finde ud af hvor der kommer ud henne?

Har du et godt råd og eventuelt en URL til en artikel om brugen af netop den database du vil anbefale så vil det være helt perfekt.

Bobby2



2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hey

Jeg har selv lavet et golf statistik program, hvor det hele bliver gemt i en Paradox database. Adgangen til denne fik jeg gennem BDE.
Synes generelt det er ganske nemt at arbejde med.
Indexeringen skal defineres fra start og der bliver dannet en masse forskellige filer til hvert index til din database, som måske kan være lidt svær at holde styr på.
Mht til advencerede udtræk, så er det rimeligt simpelt af definere filtre. Du kan bruge almindelige Delphi boolean udtryk fx Feltnavn<>'' and feltnavn2<4 or feltnavn=hej

Mht til søgnings tiderne kan jeg ikke hjælpe dig, men man skulle tro at det delphi selv har lavet må være noget af det der fungerer mest effektivt med delphi.

Størrelsen af databsen skulle heller ikke være noget problem, der bliver bare dannet nye database filer nå den første bliver overskredet, men dette sker automatisk.

Håber det kunne hjælpe lidt


T dér



Først ved jeg sige, at min erfaring med det, er meget begrænset.

Jeg tror næsten, at det er ligemeget, hvilken du vælger. Det er jo på ingen måde nogen kæmpe eller avanceret database, du har brug for. Jeg tror, at du i stedet skal kigge lidt på databasen fremtid og fortid - hvem der står bagved etc. For at være sikker på, at databasen ikke bare dør ud, og hvilke licensbetingelser, der er gældende. Personligt ville jeg nok prøve at lave nogle tests mellem de forskellige databaser med en testapplikation. Er det ikke en mulighed?

mikl-dk | udv@mikl.dk



t