Ignorer echo og andre funktioner, der producerer output?

Tags:    php

Jeg har en funktionsfil - "tjekinput.php", der tjekker brugerens input. Denne bliver brugt i AJAX, og returnerer derfor enten en streng, der hedder "accepteret" sammen med en return true. Hvis valideringen mislykkedes outputter den en streng, der fortæller, hvad der er galt sammen med en return false. Nu vil jeg have fat i funktionerne i forbindelse med indsættelse i databasen - for at tjekke en gang til, idet alle kan fuske lidt med lidt JavaScript for at få lov til at indtaste ulovlige data - men vil helst undgå "echo"-kommandoerne der ligger i funktionerne? Kan jeg på en eller anden måde kalde funktionen således, at de bliver ignoreret, og kun return true eller return false får betydning?

(bare svar om det er muligt, istedet for at spørge indtil hvorfor, jeg er nødt til det - skal nok finde på noget andet, hvis det ikke kan lade sig gøre... :D)

haha, fant selv ud af det :D

jeg placerer bare ob_start();

og ob_end_clean() omkring funktionerne, jeg ikke vil outputte :D

et andet sjovt trick man kan gøre med output buffers, som du har fundet ud af at bruge, er at du kan hente indholdet af en output buffer med fx $output = ob_get_contents(); -- hvis du fx gerne vil have at vide hvad der kommer af output, men ikke vil have det skrevet på skærmen.

t