OOP - Project/Tutorial

Tags:    php

Hej igen udviklere!

Jeg har nu siddet fast i min gamle programmerings stil lidt for længe synes jeg, og jeg vil helt vildt gerne ind i OOP - desværre så synes jeg ikke jeg lære en skid af de tutorials der viser noget grundlæggende, så jeg leder efter en samlet pakke som viser noget OOP med database håndtering. Ud fra det føler jeg at jeg kan komme rundt om det meste, jeg skal bare have fat i hele konceptet og så burde jeg kunne finde rundt i det. Det kan være alt fra et OOP login system, news script, eller hvad ved jeg, bare der er noget udskrivning af databaser og nogle links mellem klasserne for at vise hvordan de reelt bliver brugt i et realistisk projekt som man selv kunne finde på at lave. Specielt alt det her med hvornår der skal bruges new:: er meget uforståligt for mig :(

Håber der er en der lige ved hvor sådan en er at finde.

Indlæg senest redigeret d. 10.08.2009 17:02 af Bruger #9485
8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Nej ikke specielt...

Hej

Det der er forskellen på når du bruger

new::funktion og

$objekt = new class

er om det er statiske funktioner eller ej. Dvs. at hvis du har en klasse der altid skal returnere det samme, et godt eksempel er feks. en klasse der forbinder til MySQL. Så kan du lave en statisk klasse hvor du ikke behøver at lave et objekt først, men direkte kan tilgå den statiske funktion via

Klasse::statiskFunktion()

Hvor hvis det havde være ikke-statisk skulle du gøre det sådan

$objekt = new Klasse;
$object -> funktion()

Når man starter med at kigge på OOP er det totalt sort, men guld værd når man har gennemskuet det!! :)

Hej Dennis,

prøv at kigge på denne tutorial. Det er en jeg har fundet via google, så jeg ved ikke hvor god den er.

Hvis du mangler noget "basis" omkring OOP i PHP, så prøv at tage et kig i php manualen: www.php.net/oop

Hej Martin,

Er det muligt du kunne komme med et link til denne "guide"...

øh.... ja det havde ikke lige set. Jeg har i mellemtiden desværre haft min computer reinstalleret, så jeg har desværre ikke det link mere. Det er jeg ked af. :( Det var ikke ligefrem smart.

Kigger lige på den, takker.

Det er MEGET forvirrende i starten, men det hjælper altid på det. Du har faktisk ret i det du skriver. Man kan også se det på denne måde. En static funktion/variable i din klasse vil "tilhøre" klassen, hvorimod non-static funktioner/variabler tilhører objektet du laver.

Desuden er en anden fordel ved klasser/objekter er at du kan enkabsle data, så laver du en klasse så kan du nemt få fat på dine dataer i flere funktioner end hvis du skal "smide" der med som parameter.

Indlæg senest redigeret d. 06.11.2009 09:27 af Bruger #6559
t