Spar plads i MySQL databasen

Tags:    php

Hej Udviklere!

Jeg er ved at lave en side med spil, og jeg vil gerne kunne sortere efter hvor meget de er blevet spillet. Der skal sorteres efter mest spillet idag, denne uge, denne måned og dette år.

Hvordan skal jeg oprette tabellen i MySQL databasen der skal holde styr på dette så det fylder mindst muligt og er overskueligt.

Nogle gode idéer???

Tak på forhånd
Mathias :D

4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er der forskellige måder at gøre på. Du kan have en tabel med spillene hvor der er kolonner for dag, uge og måned osv.. Eller bare lave en tabel med spillene hvor de hver har deres eget id, og så en tabel for hvor mange gange det er spillet, (dag, uge og så videre). Hvis alt du skal bruge databasen til er at holde øje med det antal gange et spil er blevet spillet i nogle tidsperioder er den første metode med en tabel måske det bedste.

Indlæg senest redigeret d. 03.08.2009 22:17 af Bruger #14645
Det kommer lidt an på, hvordan du vil bruge det. Hvis du ikke er interesseret i at kunne se mest spillede pr. dag for et år siden, men gerne vil kunne det for de sidste tre måneder (for eksempel), kan du have én tabel, hvor hvert spillet spil bliver registreret med et tidsstempel og ID på det spil, der er blevet spillet (er der flere spil ?).

Så vil det bare være en simpel sammentælling af antallet af rækker inden for et bestemt tidsinterval.

Men hvis det er en travl side med masser af spillere, kommer dette til at fylde en del med tiden, men så kan man jo bare lave mindre detaljerede rapporter over de ældste rækker.

Altså hvis du kun er interesseret i antallet af spil pr. måned 6 måneder eller mere tilbage i tiden, så laver du endnu en tabel, som indeholder denne information. Den fylder du så bare nye informationer i en gang i måneden, ved at lave en sammentælling i den første tabel, jeg nævnte. Derefter kan rækkerne i første tabel, som lige er blevet opsummeret, blive slettet. Så har du kun detaljerede informationer om de sidste 5-6 måneder.

Okay tak skal i have :)

Kan jeg automatisk få PHP til at rydde op i databsen en gang hver måned e.l.?

Altså med et PHP script som kører automatisk fra server-siden?

Okay tak skal i have :)

Kan jeg automatisk få PHP til at rydde op i databsen en gang hver måned e.l.?

Altså med et PHP script som kører automatisk fra server-siden?

Hvis du har adgang til det kan du bruge cronjobs.

Søg 'crontab' på Google, så fortæller den dig resten :)

t