divtag og float ?!?

Tags:    diverse

Hvad er det der sker når jeg sætter float til right eller left??!?! Den hopper ud af det div tag den ligger i, og jeg kan skrive ind over andre!!! ?? Hvorofr+!?!??!

Hej -THP-,

Almindelig vis, anvendes float til "text wrapping". Dvs. hvis du skriver et blog indläg, så kan du anvende float til at possitionere texten i forhold til billedet.

Klik på linket for eksempel.
http://www.w3schools.com/css/tryit.asp?filename=trycss_float

Du kan også bruge float til andre ting, så som arbejde med div.layers, men personligt bruger jeg kun float til arbejde med billeder og text.

Normal vis så skal du anvende en "kontainer" hvis du vil anvende float. En kontainer vil sige at du placere dit billede i et div.tag eller et p.tag(p=paragraph red.).

Det er vigtigt at huske at du altså IKKE setter containeren til float, men derimod det billede som du önsker at possitionere.

Css.float kan settes med fölgene regler.

img {
float.noneleft|right|inherit;
}

Pipen ("|") betyder "eller".

Først og fremmest tak for det hurtige svar :-) Hvis jeg nu har en hjemmeside hvor jeg skal lave to koloner tekst, hvad vil du så gøre.. laver jeg så ikke to container og så

eks..
Fold kodeboks ind/udKode 

Den ene lægger sig under den anden.. men hvordan vil du så fikse det her? Det forstod jeg ikke.?

Indlæg senest redigeret d. 01.08.2009 17:29 af Bruger #13839
Jeg vil vælge den sidste løsning.

I dit css anvender du så følgende:
Fold kodeboks ind/udCSS kode 

Der skal ikke "float: left" på right da det næste element ikke skal ligge sig ved siden af.

Casper det kan jeg ikke det du viser der, så hopper den jeg skriver float i under den anden, men dog i den rigtig side (men det hjælper jo ikke) :-(

Hov husk og sæt float: left på #right også.

Men når jeg gør det retter min "100% højde" med en padding ikke med? De to spalter retter sig ligesom ikke ind, de skubber bare alt andet til siden..!

t