Kan nogen forklare mig hvad cosinus og sinus er?

Tags:    programmering

<< < 12 > >>
Jeg er i gang med at lave et computerspil i et program der hedder Game Maker ...
Men der er det problem, at jeg skal bruge en funktion, som jeg ikke selv kunne regne ud, så jeg fandt den på en tutorial på nettet.
Problemet er, at jeg helst ikk bare vil kopiere koden, uden at forstå den.
xx = target.x+target.speed*dist*cos(target.direction*pi/180);
yy = target.y-target.speed*dist*sin(target.direction*pi/180);

sin() og cos() er funktioner der retunerer værdien i () til et sinussen eller cosinnussen af tallet (regnestykket el variablen)
Min far siger at man først lærer om det på gymnasiet, og da jeg kun skal til at i gå i ottende, så vil jeg sku ikke vente på det.

Så vil nogen forklare mig hvad sinus og cosinus er, på en måde jeg kan forstå, for jeg fatter ikke det på wikipedia..?

13 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 25 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Kaare mente nok følgende i stedet:

Fold kodeboks ind/udKode 

En hel omgang er 360 grader eller 2*PI radianer.

Heh ja det gjorde jeg nok, for at være ærlig så tog jeg faktisk bare og slog op på www.php.net/deg2rad da jeg vidste der var en kommentar om det - men noget kunne tyde på at den kommentar ikke passer (men snarere ville passe til rad2deg) - tak for rettelsen.

@Johan

Rigtig godt at du forstår hvad funktionerne gør nu - det er første skridt på vejen til at lære en hel masse om hvad man rent faktisk kan med at regne med trekanter så længe man har et par kendte variabler (længder og/eller grader).

Rigtig godt at du forstår hvad funktionerne gør nu - det er første skridt på vejen til at lære en hel masse om hvad man rent faktisk kan med at regne med trekanter så længe man har et par kendte variabler (længder og/eller grader).

Sinus og cosinus er skam ikke kun til trekanter. De kan bruges til alt muligt der har med vinkler at gøre, f.eks. cirkler, spiraler og kurver: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_curves

Det ved jeg godt, hvis du har læst hele emnet, så vil du se, at jeg både har lært det om trekanter og cirkler

Kaare mente nok følgende i stedet:

Fold kodeboks ind/udKode 

En hel omgang er 360 grader eller 2*PI radianer.

Java bruger by the way også radianer, mens C/C++ bruger grader.

<< < 12 > >>
t