Hvad skal jeg lave i? og mere..

Tags:    programmering

Hey udvikleren.

Jeg er en 14årig dreng som vil igang med at lære at programmere programmer, problemet er bare at jeg ikke ved hvad for et sprog jeg skal kode i. Kan i fortælle mig det?

Det andet er, har i nogle ide hvordan Bill Gates lavede microsoft, lavede han sit eget sprog? Jeg har ingen tanker om at lave et styresystem lige nu men jeg gad bare godt vide det :D

Tak på forhånd

Små programmer, C++ eller C#. Ved advance programmer, noget Delphi.

Hej. Nej Microsoft lavede (ikke med det første) et nyt sprog. Windows er i dag vist kodet i C++.

Hvis du vil begynde at programmere har du mange muligheder.
For det første, bør du overveje om hjemmesider måske ikke var lige interessant. Det er nemlig lettere, og efter kort tid kan du lave avancerede administrationssider osv. Hvis du vil det skal du lære html og css og senere ASP eller PHP. Men start med at læse en masse på html.dk

Hvis du vil programmere programmer skal du overveje hvad du vil. Vil du lave programmer til mobiltelefoner og andre mobile enheder, bør du starte på C++. Vil du lave styresystemer og programmer til linux, så er C++ nok at foretrække (C++ kan også bruges til at lave programmer til windows). Hvis du bare vil programmere til Windows bør du overveje om du vil kode en af Microsofts egne sprog såsom Visual Basic og C#. Tjek under .NET.

Der er mange muligheder, og intet er det rigtige. Det afhænger mest af hvad du vil bruge det til. Men lad vær at lære Delphi (Pascal). Det sprog er ved at gå væk.

Nej du skal ikke lære Delphi. Borland (der i gamle dage stod for at lave det) erklærede nærmest sproget for dødt inden de solgte det videre. Færre og færre bruger det. Det er ikke den rigtige vej.

Hej. Nej Microsoft lavede (ikke med det første) et nyt sprog. Windows er i dag vist kodet i C++.

Hvis du vil begynde at programmere har du mange muligheder.
For det første, bør du overveje om hjemmesider måske ikke var lige interessant. Det er nemlig lettere, og efter kort tid kan du lave avancerede administrationssider osv. Hvis du vil det skal du lære html og css og senere ASP eller PHP. Men start med at læse en masse på html.dk

Hvis du vil programmere programmer skal du overveje hvad du vil. Vil du lave programmer til mobiltelefoner og andre mobile enheder, bør du starte på C++. Vil du lave styresystemer og programmer til linux, så er C++ nok at foretrække (C++ kan også bruges til at lave programmer til windows). Hvis du bare vil programmere til Windows bør du overveje om du vil kode en af Microsofts egne sprog såsom Visual Basic og C#. Tjek under .NET.

Der er mange muligheder, og intet er det rigtige. Det afhænger mest af hvad du vil bruge det til. Men lad vær at lære Delphi (Pascal). Det sprog er ved at gå væk.

Jeg takker mange mange gange :) det var lige det svar jeg skulle bruge.

hva?
At lave avancerede programmer i Delphi frem for en C-variant er jo som at vælge en scooter til et Formel-1 Løb O.o Det er jo netop de super avancerede ting, at man har brug for C's totale kontrol over hukommelsen.

Det er til gengæld til simple GUI-applikationer med ganske enkle kravspecifikationer, at Delphi har sin styrke.

Indlæg senest redigeret d. 17.07.2009 14:01 af Bruger #8223

Hej Per,

Delphi ...?! Brug nu C# istedet.

Med venlig hilsen
Ieet

Hej Per,

Delphi ...?! Brug nu C# istedet.

Med venlig hilsen
Ieet

Personligt ville jeg heller ikke anbefale Delphi (eller C# for den sags skyld) til nogle - der ville jeg nok anbefale Java eller Python ;) - det var bare en reaktion på at Morten mente, at Delphi egnede sig bedre til avancerede programmer end C++. :)

Til spiludvikling:
Game Maker. Intet andet det første stykke tid, softwaren har de nødvendige funktioner du vil støde ind i mht. spiludvikling.

Hey Stig,
personligt har jeg altid benyttet mig af Delphi og synes helt klart det er det værd ;)

desværre har Delphi de seneste år været på tilbagegang, primært pga øget konkurrence (.net, C#!) samt problemer med hvilket selskab der skulle føre det videre.

Men et godt råd, hvis du vil lave små programmer, så lær Delphi eller C#.

C++ er relativt kompliceret for bare at lave små programmer og lære at programmere :)

Det andet er, har i nogle ide hvordan Bill Gates lavede microsoft, lavede han sit eget sprog? Jeg har ingen tanker om at lave et styresystem lige nu men jeg gad bare godt vide det
Bill Gates lavede ikke sit eget sprog, men DOS var kodet i C og asm.
Følgende artikel giver et kort overblik over hvor snedige Bill Gates og Paul Allen var

Indlæg senest redigeret d. 17.07.2009 18:29 af Bruger #1330
t