ang. timepris

Tags:    diverse

Hej da jeg ikke lige helt hvad jeg skal tage i timen da jeg ikke er helt professionel, så ville jeg høre hvis i skulle lave en hjemmeside til en kunde som er sådan lidt standard firma hjemmeside med forside,kontakt,profil,produkter og så en backend (administrator system) hvor man kan tilføje,rette,slette på de forskellige sider.

og ville i sige en fast pris eller bruge timepris, og aftaler man først hvad der skal laves med kunden og bagefter ringer man dem op igen og siger et beløb?, eller hvordan gør i :)?

tak på forhånd

Snak med kunden. Sæt dig på en timepris, og aftal derefter en pris for hele produktet ved på forhånd at lave et overslag for hvor mange timer det vil tage dig.

Spørg kunden: Hvad vil vedkommende have? Er der nogle specielle ting at tage højde for som kan gøre arbejdet mere besværligt for dig? Hvor meget mere besværligt regner du med at det bliver?

Derefter kan du så sammenholde det med hvor lang tid det plejer dig at kode de forskellige ting. Derefter er det god praksis at lægge nogle "buffer" timer ind, så du har taget højde for at opgaven kan tage længere end forventet, så produktet ikke bliver dyrere end beregnet for kunden senere. For du kommer altid til at bruge mere tid end du regner med.

Et eksempel kunne være:

John Bob synes han leverer ganske udmærket kode, men han ved også godt at han ikke kan kræve for høj en timesats, fordi kunden så bare vil finde et professionelt webbureau istedet til samme penge. John Bob synes derfor at 130 kroner i timen er en fornuftig løn.

Derefter snakker John Bob med kunden, der vil have en forside, en kontaktformular der skal kunne sende mails, en side med præsentation af produkter og et administrationsinterface til at redigere i forsiden og i produktpræsentationen.

John Bob mener at det at lave en forside, og at kunne redigere i den, er super nemt, og derfor siger han at det kun vil tage en 3-4 timer. Kontaktformularer har John Bob ikke prøvet at lave før, men han har set andre steder at det skulle være nemt nok, så han siger 6 timer, bare for at være sikker. Præsentationen af produkter kan godt være tricky, mener John Bob, fordi der skal laves en masse design på det, og at kunden gerne vil kunne oprette hvert produkt selvstændigt. John Bob siger derfor at produktsiden vil tage 10 timer at lave. Derefter tager John Bob og lægger 10 timer oveni, for at dække de uforudsete forsinkelser der risikerer at komme.

John Bob har nu en formel der siger 4 + 6 + 10 + 10 * 130kr = en samlet produktpris på 3900kr.

Dette fremlægger han så for kunden. Kunden synes det er lige i overkanten, og spørger om ikke John Bob så kan gøre produktsiden lidt mere simpel. Det kan John Bob godt, og før produktsiden ligeså simpel som forsiden, og trækker dermed 6 timer fra sin pris. John Bob og kunden er nu enige om prisen, og så kan de begynde at snakke om, hvornår produktet skal være færdigt.

Tusind tak Per :), det var lige sådan et svar jeg kunne bruge, så må jeg bare håbe det går lige så godt for mig som med John :).

tager man altid 1 time eller siger man også 30 min, fx. en profil side hvor det eneste der skal laves er en mysql query som udtrækker alt data fra databasen :).

men er der en grænse jeg skal holde mig til fx. 5-6 tusind og ikke højere?.

130 er det ikke en høj timeløn? jeg tænkte mere på 100 kr.

lyder sikkert dum men har aldrig rigtig prøvet det før :) og er lidt bange for at miste kunden hvis jeg tager overpris

Udvikling er en dyr affære, og det ved kunden forhåbentlig godt på forhånd. Selv hvis han går til et proffesionelt bereau, så kan et "standard" template koste et par tusind.

men denne kunde jeg måske får er ikke en som ejer et stort firma, men mere sån privat firma, så jeg skal vel ikke tage mere end 1000-1500 ?

men denne kunde jeg måske får er ikke en som ejer et stort firma, men mere sån privat firma, så jeg skal vel ikke tage mere end 1000-1500 ?

Hvorfor ikke ?

Hvis du aldrig har prøvet at lave noget til andre før og tage penge for det på den måde, så synes jeg ikke du skal gå så meget op i timeprisen. Du skal bare tage det du synes er fair. Det vigtigste for dig er at få erfaring med at lave et betalt projekt for en kunde. Der er mange udfordringer i den slags som man bedst lærer at takle ved at prøve det nogle gange.

Hej Simon,

Jeg syntes egentlig at det lyder ganske fair, at du vurderer prisen udfra kundens størrelse, så længe du ikke laver det som andet end hobby-ting.

Selv tilbyder jeg udviklere løn på produkt-basis. Her estimerers et forventet tidsforbrug og der regnes med en 100,- i timen. Er udvikleren skrap bliver han før færdig.

Med venlig hilsen
Ieet

Jeg varierer også priserne udfra kunden, f.eks. har jeg lavet en bookingside til en privat der skulle udleje sit sommerhus, det fik hun til vennepris, mens jeg hvis det var et firms af en vis størrelse ville tage væsentligt mere for det.

Jeg bruger ofte sådanne opgaver til at eksperimentere og lære nye ting, så jeg syntes at jeg er lidt for billig en gang imellem.

nu har jeg fået af vide hvad der skal laves af kunden,

der er 2 sider som skal laves

Side 1

den ene er en hjemmeside hvor man kan via sms tilmelde sig og få tilsendt nogen jokes / nyheder osv. hver dag, der skal også være en slags "rabat-ordning" ved bestilling af flere slags sms, og der skal være en gratis prøve uge.

Når servicen bestilles skal køber sende en bekræftelses-sms, ligesom der skal sendes en afmeldings-sms. Denne service skal kunne betales over personens mobilregning.

alt det kan jeg jo ikke lave da jeg ikke har noget af gøre med tele selvskaber og sån, så det er noget kunden skal købe hos en udbyder, så alt det med at styrer tingene og holde øje hvor mange som har sendt sms osv. kommer jo til at være i et administrator system som den udbyder har på deres hjemmeside.

men der skal laves et design og 5 under sider til den side

Side 2

er em side hvor knuden kan coache andre folk via privat post Man skal kunne tilmelde sig til daglige sms'er samt et ugentlig email

der skal være 7 undersider den ene er en blog.

der skal være mulighed for betaling via sms og kort / bankoverførsel så det er vel noget PBS ordning hun skal købe.

hvad ville i tage for sådan noget?.

og når jeg skal skrive tilbage til kunden hvad det skal koste, skal jeg så skrive hvor langtid jeg kommer til at skal bruge i ALT eller skal jeg skrive

forside - 1 time

profil side - 2 timer

osv.?

har i en "skabelon" jeg kan følge altså hvad jeg skal starte med at skrive osv. når jeg har fundet prisen på det?

og er det en god idé at skrive i mailen

"hvis jeg har forstået det rigtigt så skal du have lavet

1. design

5 undersider

1 sms løsninger som bliver købt af et sms firma"

osv. :)?

mange tak på forhånd :D

t