Nye sprog?

Tags:    diverse

hejsa udviklere :)

jeg sad lige om tænkte over hvordan f.eks. PHP sproget var opstået og hvordan folkene bag PHP har kodet det?
er det kodet på computersprog med: 101010001001 f.eks.?
eller hvordan er det lavet?

også også hvordan laver man sådan et nyt sprog f.eks. hvis jeg ville lave et nyt sprog:

fil.kasper
og sådan?

10 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Indenfor webprogrammering, så er det browserne, der sætter, hvordan et programmeringssprog virker. I programmer, så er det styre systemet.

Tror der var nogen forskere der ville udveklse informationer og manglede en måde at gøre det på. Så fandt de på SGML, og senere på HMTL. Det er sikkert gjort sådant at de har sat sig "sammen" og diskuteret hvordan det hele skulle være. At "koderne" er blevet som det er, er nok en tilfældighed. F.eks. i stedet for at tags starter med < kunne de egentaget ligeså godt starte med (. Men nu blev det altså <. Angående tilfældighed, forstå mig ret, < er selvfølgelig mindre sandsynligt at blive brugt i en tekst end (.

Nok noget i den stil.

På wikipedia kan du finde mere information. Mest på den engelske.

Indlæg senest redigeret d. 14.07.2009 18:14 af Bruger #14645
Indenfor webprogrammering, så er det browserne, der sætter, hvordan et programmeringssprog virker. I programmer, så er det styre systemet.

Nej.

Webprogrammering er et tveægget sværd. Den ene side, serversiden(PHP, ASP, JSP etc), afgøres sjovt nok af serverens installerede moduler. Den anden side, klientsiden(Javascript, Flash, Silverlight etc) afgøres af browseren.

"Programmer" derimod er et tusindægget sværd. Du kan skrive desktopprogrammer i 500 milliarder forskellige sprog, inklusiv PHP, og hvordan de fungerer er vidt forskelligt. Men i sidste ende er det altid compileren og CPU'en der har det sidste ord. Operativsystemet er forholdsvis ligegyldigt, det eneste det har at sige er hvilke resourcer der er til rådighed. Programmer bruger operativsystemet til at snakke med driverne for sig, som så igen snakker med hardwaren - operativsystemet er for et program et værktøj, ikke en boss. Det er compileren der er boss.

Hvad angår PHP, så er det skrevet og compilet i C. Det der sker når du skriver en PHP-applikation er at din PHP-kode bliver sendt til et C-program, der hedder PHP, der løber koden igennem og giver dig noget resultat. Derfor er PHP klinisk set et scripting sprog snarere end et programmeringssprog. Du skriver et manuskript som et andet program skal følge.

Indlæg senest redigeret d. 15.07.2009 11:24 af Bruger #8223
nogle gode links til hordan man kan lære at lave sit eget sprog :p hehe
bliver helt interesseret i at ave et meget lille sprog nu :$

Selve 'sproget', definerer du selv dine regler for, dette kan du pænt gøre på et stykke papir, i et dokument mv.

Din compiler derimod, er derimod den svære del.
Din compiler er det/de stykke(r) software, der skal sørge for at din kildekode, der følger dine guidelines, kan bliver 'oversat' til maskinkode/bytekode alt efter hvordan du vil lave det.

At lave en compiler, er ikke ligefrem det nemmeste i verden og vil du ha noget ud af det, skal du nok vente et par år endnu, indtil du har en relevant uddannelse, hvor i gennemgår 'computer science', herunder teori for hvordan computeren virker, hvordan forskellige compilere/interpretere virker :)

jamen hvordan fandt Html så ud af hvordan deres koder skulle se ud, det er mest det der er spørgsmålet
:D

lyder fornuftigt per, så hvis jeg f.eks (ikke at jeg har tid, råd eller effaring nok til det) ville skrive et nyt sprog? webbaseret -> kunne jeg så lave det i C? (måske C++)?

lyder fornuftigt per, så hvis jeg f.eks (ikke at jeg har tid, råd eller effaring nok til det) ville skrive et nyt sprog? webbaseret -> kunne jeg så lave det i C? (måske C++)?

Sagtens. Du ville kunne skrive et nyt(script) sprog i PHP hvis du ville. Det nemmeste er at skrive et scriptsprog, men hvis du er dygtig nok kan du også lave en compiler.

Du kan eventuelt kigge her for nogle interessante (men ubrugelige) eksempler på hjemmelavede sprog http://esolangs.org/wiki/Main_Page

Sørg nu liiige for at lære at programmere først ;)

jaja selvfølgelig :) men link skader aldrig ?

t