PHP: Beskyttelse af uploadede filer

Tags:    php

Hej alle,

Jeg er ved at programmere et system, hvor der brugeren skal kunne uploade filer. Men da der kan være flere brugere på systemet og disse filer kan være sårbare, vil jeg gerne opnå kendskab til hvordan man kan beskytte disse uploadede filer. Er det muligt at sætte dem krypteret i en database (også selvom de måske fylder 8MB eller betydeligt mere), eller hvordan skal sådan én klares?

På forhånd tak.

8 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Er den nemmeste måde ikke at ændre CHMOD i din upload mappe så den ikke kan tilgåes af brugerne men kun serveren selv. Derefter burde du kunne streame filen gennem PHP. På den måde kan brugerne ikke komme til andres filer og du slipper for at skulle gemme hele filer i din database

Jeg vil give Steffen ret, og så tjek lige lidt op på dine setting på Apache Server (Hvad jeg går ud fra at du kører) og evt. et kig på .htaccess.

http://felipecruz.com/blog_disable-directory-listing-browsing-apache.php
Og bedre:
http://www.htaccess-guide.com/index.php?a=14

En helt anden løsning som jeg har brugt en gang, var at gemme filen på serveren på helt almindeligvis, men i en mappe som brugerne ikke lige kan regne ud eller en mappe som webserveren ikke kan få fat i.
I din database har du så et unikt id fx et MD5 hash, og så filnavnet, bruger id og størrelse på filen.

Så laver du bare et script som læser filen højt fra browseren, så kan brugeren nemlig ikke se hvor filen er på serveren, og kan kun se den PHP-fil de forespørger.

Stien til filen kunne se ud som dette: http://side.dk/download.php?file=18430ae620ecf2b196895985f1096cab

Eksempel på download.php:
Fold kodeboks ind/udKode 

Dette er bare lige et udkast og lidt kode fra et gammelt script, så der er sikkert nogle som kunne pege fingre af det og komme med ændringer.