Brainstorming til super fed konceptidé

Tags:    programmering

<< < 12 > >>
Hey alle programmerings-hajer,

Jeg arbejder i en fritidsklub i Bagsværd hvor jeg har ansvaret for alt IT-relaterede.

Lad mig forklare hvordan situationen er netop nu og senere hen hvordan min idé/vision gerne skulle komme til at udfolde sig.

Den nuværende løsning
Som situationen er nu, krydser børnene sig ind "fysisk" (med kuglepen) når de ankommer i klubben. Hvert medlem har et medlems-nr og ved at strege deres nummer over (på en A4-seddel med alle numrene på), er barnet "ankommet". Når de går igen, tegner de en cirkel (oven på krydset) som angiver at de er gået hjem.

Den nye "digitale" løsning
Hele denne funktion skal digitaliseres. I den forbindelse har jeg købt en 19" LCD-PC med touchskærm. På denne klient-PC har jeg tænkt mig at køre en digital version af denne seddel.

Meningen er følgende:

Et barn ankommer til klubben. Barnet går over til touchskærmen og her møder barnet følgende opdelte skærmbillede:

I venstre side af skærmen er der et numerisk "touch-tastatur" (0-9) hvor barnet skal indtaste sit nr og derefter trykke på en grøn knap for at angive at han er ankommet.

På den højre side, skal den "digitaliserede" oversigts-seddel være. Denne oversigt mener jeg skal have følgende funktion:

Alle numre (fra 1-320) skal alle være med hvid baggrund når børnene ikke har meldt sig ankommet. Når et barn skriver sit nummer og trykker "grøn knap", bliver barnets nr. med grøn baggrund og det indikerer at barnet er ankommet.

Når barnet skal gå igen sidst på dagen, skriver han sit nr. igen og derefter klikker på en rød knap hvorefter hans nr.'s baggrundsfarve bliver rød i oversigten. Dermed kan medarbejderne se at barnet har været her.

Rent "baggrundsmæssigt" skal der køres noget logging over hvilket barn der kommer hvornår så det også kan slås op.

Mit KÆMPE store spørgsmål er så:

Hvad skal det hele programmeres i?

Jeg tænker simpel PHP/HTML - naturligvis med en SQL-database tilknyttet.

Hvad med et Win32 vbscriptet program? Det overstiger dog mine kompetencer.

Andre ideer og nogle der eventuelt gerne vil hoppe med på projektet? Da budgettet er lavt (Gladsaxe Kommune - hurra hurra :) ), kan jeg tilbyde projekt-middage hvor vi kan tale om det hele og spise lidt god mad samt senere arrangere besøg i klubben for at se og afprøve det hele.

Nogle der er hippe til at hoppe på projektet eller måske bare har kommentarer/idéer/forslag eller lignende til det hele?

Tak for interessen. :)

Simon Petersen-Testrup

Hej Simon,

Lyder som en fin og realistisk ide.

Sats på PHP eller ASP til at begynde med. Evt. kan der senere laves en større applikation. Det er billigst.

Med venlig hilsen
Ieet

Skal systemet gemme om børnene mødte i klubben XX dato i en database, så man kan gå tilbage i databasen og se hvilke dage børnene har været der? Eller er det nok at man kun kan se hvem der er og har været i klubben den pågældende dag?

Hvad er for øvrigt motivationen til at lave et sådan system? Dag gik i fritidsordning havde vi et magnet system, og jeg syntes egentligt at det virkede fint nok..

Indlæg senest redigeret d. 30.06.2009 13:57 af Bruger #10113
Hej Simon, lyder super fedt.

Som Ieet siger tror jeg skam php er nok til det, det skulle da være enkelt nok at lave :D

Tusinde tak for de gode svar og spørgsmål.

Ieet,

Det var godt. Fint nok - jeg starter med PHP - jeg har dog svært ved at regne ud hvordan jeg laver det trykbare numeriske tastatur i php så det bliver lidt flot - det er måske bare nogle "flotte", lidt store standard html-knapper?

Simon Friis,

Det er planlagt og fremlagt for ledelsen at logging-funktionen kun skal være pr. dagsbasis og ikke så man kan gå tilbage og se f.eks. 14 dage tilbage.

Kan jeg bede dig om at forklare magnet-systemet lidt nærmere? Alle børnene havde et magnetstribe-kort som de kørte igennem en læser?

Motivationen kommer fra at vi gerne vil være en højteknologisk klub samt at vi mener at der vil være mere administrativt arbejde i at alle børnene har et kort de kan smide væk og lign.

Udover det, er det også vores overbevisning at jo færre "ændringer" vi kan lave i procedurerne, jo nemmere bliver det for børnene at finde ud af det nye system. Med denne løsning, bibeholder vi dét at de skal "krydse" sig af - nu blot digitalt. :)

Andre kommentarer og lign?

Hilsen
Simon Petersen-Testrup

Som Ieet siger tror jeg skam php er nok til det, det skulle da være enkelt nok at lave :D

Hej Morten,

Okay - super at få bekræftet teorien. :)

Har du lyst til at hjælpe lidt til med det på fritids-basis?

Mange hilsener,
Simon Petersen-Testrup

Magnetsystemet er efter min viden sådan at hvert barn har en plads og en magnet. Når barnet ikke er der, er magnettet på "er her ikke" og når barnet så kommer, skubbes magnetten hen på "er her". Så det er bare en simpel tavle med runde magnetter til. Dette er sikkert en fin løsning, men hvis der er 1-320 børn, er der nok en del at holde styr på. Når vi overstiger de 50 børn, begynder det nok at være nemmere med en digital løsning

jeg har dog svært ved at regne ud hvordan jeg laver det trykbare numeriske tastatur i php så det bliver lidt flot - det er måske bare nogle "flotte", lidt store standard html-knapper?

Du behøver ikke bruge HTML knapper, du kan også bruge billeder. På den måde kan du selv lave nogle knapper eller finde nogle på nettet. Så kan du via javascript lave sådan man kan klikke på dem.

Det lyder som et spændende projekt, tror dog det ville være lidt spild at tage til Bagsværd for at spise :P

Finder du ikke nogen som kan hjælpe dig (og nyde maden), så vil jeg godt hjælpe. I så fald send mig en udvikler mail.

Hej Simon,

Knapperne:
http://www.javascriptkit.com/script/cut18.shtml

Eller du kan designe selv...
http://blog.nublue.co.uk/css-hover-button/

Fold kodeboks ind/udKode 

Med venlig hilsen
Ieet

Hej Morten,

Okay - super at få bekræftet teorien. :)

Har du lyst til at hjælpe lidt til med det på fritids-basis?

Mange hilsener,
Simon Petersen-Testrup

Tja, det kunne vi vel godt finde ud af. Smid mig en udvikler mail.

Simon Friis,

Det er planlagt og fremlagt for ledelsen at logging-funktionen kun skal være pr. dagsbasis og ikke så man kan gå tilbage og se f.eks. 14 dage tilbage.

Kan jeg bede dig om at forklare magnet-systemet lidt nærmere? Alle børnene havde et magnetstribe-kort som de kørte igennem en læser?

Du må ondskylde at jeg ikke beskrev magnet systemet ordentligt. Det var slet ikke noget så indviklet som magnetstribekort, det var bare en ganske simpel hvid tavle, af den slags man kan tegne med tusch på, hvor hver barn kunne rykke med en magnet alt efter om de var mødt eller gået hjem.

<< < 12 > >>
t