Brainstorming til super fed konceptidé

Tags:    programmering

<< < 12 > >>
Hey alle programmerings-hajer,

Jeg arbejder i en fritidsklub i Bagsværd hvor jeg har ansvaret for alt IT-relaterede.

Lad mig forklare hvordan situationen er netop nu og senere hen hvordan min idé/vision gerne skulle komme til at udfolde sig.

Den nuværende løsning
Som situationen er nu, krydser børnene sig ind "fysisk" (med kuglepen) når de ankommer i klubben. Hvert medlem har et medlems-nr og ved at strege deres nummer over (på en A4-seddel med alle numrene på), er barnet "ankommet". Når de går igen, tegner de en cirkel (oven på krydset) som angiver at de er gået hjem.

Den nye "digitale" løsning
Hele denne funktion skal digitaliseres. I den forbindelse har jeg købt en 19" LCD-PC med touchskærm. På denne klient-PC har jeg tænkt mig at køre en digital version af denne seddel.

Meningen er følgende:

Et barn ankommer til klubben. Barnet går over til touchskærmen og her møder barnet følgende opdelte skærmbillede:

I venstre side af skærmen er der et numerisk "touch-tastatur" (0-9) hvor barnet skal indtaste sit nr og derefter trykke på en grøn knap for at angive at han er ankommet.

På den højre side, skal den "digitaliserede" oversigts-seddel være. Denne oversigt mener jeg skal have følgende funktion:

Alle numre (fra 1-320) skal alle være med hvid baggrund når børnene ikke har meldt sig ankommet. Når et barn skriver sit nummer og trykker "grøn knap", bliver barnets nr. med grøn baggrund og det indikerer at barnet er ankommet.

Når barnet skal gå igen sidst på dagen, skriver han sit nr. igen og derefter klikker på en rød knap hvorefter hans nr.'s baggrundsfarve bliver rød i oversigten. Dermed kan medarbejderne se at barnet har været her.

Rent "baggrundsmæssigt" skal der køres noget logging over hvilket barn der kommer hvornår så det også kan slås op.

Mit KÆMPE store spørgsmål er så:

Hvad skal det hele programmeres i?

Jeg tænker simpel PHP/HTML - naturligvis med en SQL-database tilknyttet.

Hvad med et Win32 vbscriptet program? Det overstiger dog mine kompetencer.

Andre ideer og nogle der eventuelt gerne vil hoppe med på projektet? Da budgettet er lavt (Gladsaxe Kommune - hurra hurra :) ), kan jeg tilbyde projekt-middage hvor vi kan tale om det hele og spise lidt god mad samt senere arrangere besøg i klubben for at se og afprøve det hele.

Nogle der er hippe til at hoppe på projektet eller måske bare har kommentarer/idéer/forslag eller lignende til det hele?

Tak for interessen. :)

Simon Petersen-Testrup

Fold kodeboks ind/udKode 

Ajax til filerne kom.php og forlad.php de har intastede nummer i $_GET['k'] og skal skrive 1 til bed success eller en fejl besked.

for at teste det kan du bare lave filerne kun med indholdet "1".

Du kan bruge CSS til at style lige hvad du vil.

Jeg synes at det med en php løsning er super, og nem at lave, statistikken er også lidt nemmere at håndtere end ved papir og blyant :-)

Hvor mange har mobiltlf af dem der kommer i klubben? Kan man ikke lave noget smart med sms?

Hvor mange af de mobiltelefoner har BlueTooth? Kan man ikke lave noget hvor man krydser deres profil til deres telefon? Så sker det hele automatisk.

Hvad med deres sygesikringskort? kan man ikke lave en kortlæser der blot registrerer deres navn når de kører sygesikringskortet igennem?

Jeg er sikker på at det ville være et system som flere skoler/arbejdspladser/institutioner vil være interesseret i - det er jo i princippet et almindeligt ind/ud stemplingskort

Tror det vil blive ireterende for børnene i længden, at gå rundt med sygesikringsbevis.

Jeg er sikker på at det ville være et system som flere skoler/arbejdspladser/institutioner vil være interesseret i - det er jo i princippet et almindeligt ind/ud stemplingskort

Nu er det ikke særlig lang tid siden jeg gik i folkeskole, og jeg var langt fra den store pjækker, men hvis systemet er sådan at man skriver sit id og så trykker sig ind som ankommet, ville jeg bare få en ven til at gøre det for mig hvis man nu følte sig "syg", så tror ikke den egner sig helt til skolen. Hvertfald ikke i denne her form.

Nu er det ikke særlig lang tid siden jeg gik i folkeskole, og jeg var langt fra den store pjækker, men hvis systemet er sådan at man skriver sit id og så trykker sig ind som ankommet, ville jeg bare få en ven til at gøre det for mig hvis man nu følte sig "syg", så tror ikke den egner sig helt til skolen. Hvertfald ikke i denne her form.

Nu er det godt 3 år siden jeg gik ud af folkeskolen, men der krydsede vi os faktisk selv af.

Vores lærer tjekke den en gang i mellem, for at se om det passede.

Men om det havde været elektronisk, havde nok intet ændret, og så vidt jeg husker var der i løbet af 9. klasse kun en der snød én gang, og han blev busted.

<< < 12 > >>
t