Hjemmeside tilpasser sig forskellige opløninger

Tags:    html css

Hej,
Jeg har lavet min første hjemmeside med dreamweaver cs4 og har fået bygget noget jeg er ok tilfrids med.. so far..
Men der er små problemer hist og her..

1. Hjemmesiden tilpasser sig ikke forskællige opløsninger og på en 800x600 skærm(ja, det kan vidst stadig godt henne) så får man kun 1/4 af siden:s..Jeg har selv 1280x800 hvilket klapper perfekt..

2. Hvis i har også har nogen idé om hvordan min gæstebogsbeskeder kan blive sendt videre til min server og derved blive gemt ville jeg også blive utrolig glad..:)

Hilsen
"The rookie"

http://ryttermeldhede.dk

5 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
1.
Det er fuldstændigt ligemeget hvilken størrelse skærm folk har, spørgsmålet er hvor stort deres browservindue er, og til det kan du angive størrelsen på siden i procent, eller designe siden efter en 800x600 browservindue.

2.
De fleste gæstebøger bruger vel en database til at gemme beskederne på serveren

Hej Rytter,

Istedet for at du i CSS layoutet definerer størrelser, højde og brede i px værdier, definerer du dem som % værdier.

Så vil siden scalere efter browser vinduets størrelse.

Led efter guestbook + asp eller guestbook + php.

Med venlig hilsen
Ieet

Indlæg senest redigeret d. 30.06.2009 10:40 af Bruger #12836
Gör som Ieet allerede har fortalt dig -- det er den nemmeste måde. Alternativet er Javascript combinered med tung css.

Når noget skal väre skalerbart så anvendes procenter til at sikkre at bogtaver står i forhold til - ikke brugerens skärm oplösning! - men i forhold til vinduets störrelse. Det er vigtigt at du husker på dette, ellers render du og dine brugere ind i problemer. :-)

Husk, at når du anvender procenter istedet for px(pixels) så skal du naturligvis også sörge for at störelsen på tabeller, osv. også er i procent, og at din grafik er dynamisk tilpassed.

Grundet at det er meget besvärligt - som dog klart er den "fede" måde at designe på! - så välger mange at köre med "fixed scaling" - altså at man anvender pixels til störelses angivning. Det er lättere, men ser ikke vidre godt ud når en bruger anvender en höj oplösning og har muligheden for et störer vindue.

Kig på hvordan de gør det på www.freecsstemplates.org så kan du se hvordan de tilpasser sig eller hvordan de ikke tilpasser sig

1.
Det er fuldstændigt ligemeget hvilken størrelse skærm folk har, spørgsmålet er hvor stort deres browservindue er, og til det kan du angive størrelsen på siden i procent, eller designe siden efter en 800x600 browservindue.

2.
De fleste gæstebøger bruger vel en database til at gemme beskederne på serveren

og har du en kode til det? - ellers kan det vel googles...

t