NOT allowed to acces problem

Tags:    php

Kære Alle

Jeg er ved at udvikle et system, hvor det skal være muligt for en administrator via php at oprette mapper, som andre brugere senere kan uploade filer til.

Når jeg opretter mapper manuelt via ftp, - altså ikke via php-script, går upload af filer til mapperne (/DEN_MAPPE_SOM_DER_SKAL_OPLOADES_TIL/ ) fint, men når mapperne oprettes via script kommer en fejlmeddelelse som siger dette:

Warning: move_uploaded_file(): SAFE MODE Restriction in effect. The script whose uid is 10047 is not allowed to access /DEN_MAPPE_SOM_DER_SKAL_OPLOADES_TIL/ owned by uid 33 in /DEN_MAPPE_SOM_UPLOADER_FIL_LIGGER_I/oploader.php on line 53

Jeg er godt klar over at det har noget at gøre med SAFE MODE=OF/ON i php.ini-filen, som jeg ikke har adgang til, men spørgsmålet er om jeg ikke kan komme om med problemet på en anden måde. F.eks. i den kode som opretter DEN_MAPPE_SOM_DER_SKAL_OPLOADES_TIL. koden er ligenu ret enkel:

$path = "../DEN_MAPPE_SOM_DER_SKAL_OPLOADES_TIL/;
mkdir($path, 0777);
chmod($path, 0777);

Kan man på en eller anden måde "sætte" uid/eller deaktivere den funktion der validerer op mod uid?

Plaese help - nu gik det lige så godt :-) ....

7 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
PS - ingen point til nogen, da jeg selv fandt ud af at løse problemet

??

Hvis din udbyder anvender en äldre version af Safe Mode så vil jeg ikke anbefale din udbyder at slå "safe mode off" såfremt at de benytter sig af en Shared-Server Arkitektur.

Mange udbydre som benytter sig af Share-Server Arkitektur välger nemlig pr. default at slå "safe mode on" for at sikkre at en given bruger ikke på NOGEN måde kan komme til at få adgang til filer og data som tilhöre en anden bruger.

I övrigt er det "snavs" at oprette mapper via et website baseret administrations interface. PHP er ganske enkelt ikke stärk nok i sin sikkerhed som sprog til at jeg vil anbefalde denne lösning. Brug FTP hvis du skal oprette mapper, eller organiser din Database sådan så at mapper ikke er nödvendigt.

Indlæg senest redigeret d. 19.06.2009 18:38 af Bruger #11375
Prøv med 0755...

Evt. læs denne side:
http://dk2.php.net/features.safe-mode

Går ikke med 0755 (sådan var den før... og det virkede yberhaupt nicht...) - 0777 er fuld adgang og giver brugeren adgang til at skrive til mappen, så det er ikke der aben ligger gemt...

Prøver nu med at få udbyderen til at ændre i php.ini med:

safe_mode_include_dir /MAPPEN_DER_SKAL_GIVES_ADGANG TIL/

OK nu fik jeg udbyderen til at slå safe mode fra på serveren, og så virker det hele...

Skulle ikke være noget problem på php 6.0, men det er åbenbart en ældre version der er på vores server.

PS - ingen point til nogen, da jeg selv fandt ud af at løse problemet

t