kodeoversætter

Tags:    javascript

Hej

Jeg ville rigtig gerne have hjælp til at programmere en "kodeoversætter". Jeg deltager ofte i nogle konkurrencer, hvor man kan få nogle poster skrevet i en eller anden kode. For hurtigt at kunne løse sådanne koder, ville det være smart med en "kodeoversætter". Jeg har tænkt mig at bruge en kode som denne:

Fold kodeboks ind/udKode 

og det virker også fint nok. Det jeg gerne ville have lavet er, en "søgefunktion" som søger efter nogle alm. ord som jeg har bestemt. Kik evt på min tegning her så kan i måske forstå hvad jeg mener http://www.strandboerne.dk/kodeoversatteren.bmp

Håber der er nogle der kan hjælpe mig :) eller sige til hvis dette indlæg passer bedre i en anden kategori

Hilsen Anders

Indlæg senest redigeret d. 09.06.2009 17:51 af Bruger #15058
43 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
ok, det kan jeg også godt finde udaf, men så skal jeg vel have den kode du lige har lavet til at gemme et fiktivt sted, og så skal kode hive det ind et andet sted..

ved godt det er et stort arbejde, men kan jeg ikke få dig til at sætte det ind i koden for mig, så tror jeg godt jeg kan resten :)

_8to1 oversætter til bogstaver i refString, denne oversættelse bruges så sammen med byteCode arrayet. Det burde være indlysende at dette gør at du kun kan have 8 char koder svarende til antallet af tegn i refString.

For at gøre det lettest ville jeg på det kraftigste forslå du oversætter den byteCode der skal give et a til a i refString også skriver et a i byteCode arrayet på a's indeks osv.

Iøvrigt bør du nok lærer css er ret sikker på det kan lave din html væsentligt mere overskueligt.
Fold kodeboks ind/udJScript kode 

Indlæg senest redigeret d. 23.06.2009 08:00 af Bruger #5620
Hvis du har planer om at fortsætte med dette projekt og endnu ikke har løst dit problem, så står mit tilbud stadig ved. Du kommer bare på irc.freenode.net og så fikser vi noget :)

Hvis du har planer om at fortsætte med dette projekt og endnu ikke har løst dit problem, så står mit tilbud stadig ved. Du kommer bare på irc.freenode.net og så fikser vi noget :)

nu har jeg denne kode
Fold kodeboks ind/udKode 

og den kan prøves her og den virker også fint nok, den virker bare ikke rigtigt der hvor jeg har en kode der laver mange indput til et. Grunden til at den ikke virker rigtig er at hvis man skriver et bogstav (eks ..../ ) som er et "h" på morse så virken den fint nok, men hvis man nu vil skrive hej ( ...././.---// ) så viser den ingenting... Forstår ikke rigtig hvorfor

ja, fordi at substring(index,length) tager length antal chars fra strengen fra index, så
...././.---//
bliver til:
...././
.---//
Der var en grund til jeg skrev 8 til 1 og ikke variable længde til 1.

Det vil formentlig godt kunne laves, men synes ikke det specielt sjovt hele tiden at løse et problem kun for at du kommer med et nyt da det jo bevisligt gør at jeg må rette i min løsning, så hvad med om du lige skrev præcist alt hvad det skal kunne, inklusiv test cases fordi jeg ikke selv gider at opfinde dem.

Okay jeg prøver at beskrive hvordan det hele skal virke.

1 bogstav til 1 bogstavs koderne virker som de skal og der er ingen problemer med dem. De kan nemlig godt oversætte hele sætninger

flere input til et output giver problemer, den kan godt oversætte et bogstav eks. ..../ til h, men hvis jeg skriver mere end et bogstav skriver den ikke noget eks ...././.---//--/./-..//-../../-..// = hej med dig, såden en sætning vil jeg gerne have den skal kunne oversætte

en anden kode med flere input som givet et output er binære tal eks er A = 01000001, men der er også nogle som skriver a som 1000001. så jeg skal have en kode med en eller funktion sådan at 01000001 eller 1000001 = A
hvis bare kode indholder det kan jeg godt selv tilføje resten. Men det er også vigtigt at man i denne kode kan skrive hele sætninger

Ordfinderen virker også findt, det er her hvor den skriver hvormange match der er i hver kode. Det er super godt det med at den ikke viser dem hvor der ikke er match, men kan man få den til at vise den med flest match øverst ? og så den med næst flest osv.

nu når jeg er igang med at fortælle om det hele kan jeg også lige fortælle om lidt ønsketænktning. Nogle gange får man en kode som man ikke har nogen "kodenøgle" til (kodenøglen er den det fortæller en hvad de forskellige bogstaver er oversæt til) så må man til at tænke på hvor hyppigt de forskellige bogstaver bliver brugt i det danske sprog. eks er "e" det bogstav der optræder flest gange.
så det jeg godt kunne tænke mig var et felt hvor den talte de bogstaver der kommer i input feltet og oversatte det bogstav som der er flest af til e (de skal oversættes efter denne liste)
Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg er meget glad for at der er nogle der gider bruge tid på min mærkelige idé :)

Indlæg senest redigeret d. 24.06.2009 16:01 af Bruger #15058
se nedenstående post.

Indlæg senest redigeret d. 24.06.2009 17:22 af Bruger #5620
Dette her er mit første førsøg på at gætte en nøgle:

Fold kodeboks ind/udKode 

Er selvfølgelig utestet da du ikke skrev nogen test cases.

Det her løser ikke dit problem med at 10000001 og 01000001 begge skal blive A, men er du sikker på du vil have det, A og a har forskellige byte koder. Ellers skulle maskinen jo selv gætte sig til om det skulle være A eller a.
Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 24.06.2009 17:29 af Bruger #5620
t