kodeoversætter

Tags:    javascript

Hej

Jeg ville rigtig gerne have hjælp til at programmere en "kodeoversætter". Jeg deltager ofte i nogle konkurrencer, hvor man kan få nogle poster skrevet i en eller anden kode. For hurtigt at kunne løse sådanne koder, ville det være smart med en "kodeoversætter". Jeg har tænkt mig at bruge en kode som denne:

Fold kodeboks ind/udKode 

og det virker også fint nok. Det jeg gerne ville have lavet er, en "søgefunktion" som søger efter nogle alm. ord som jeg har bestemt. Kik evt på min tegning her så kan i måske forstå hvad jeg mener http://www.strandboerne.dk/kodeoversatteren.bmp

Håber der er nogle der kan hjælpe mig :) eller sige til hvis dette indlæg passer bedre i en anden kategori

Hilsen Anders

Indlæg senest redigeret d. 09.06.2009 17:51 af Bruger #15058
43 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 7 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Fold kodeboks ind/udJScript kode 

Indlæg senest redigeret d. 23.06.2009 07:23 af Bruger #5620
Jeg kan godt følge dig i den ide. Og den er fin nok. En ide er måske at lave en funktion der hedder toAK(string, int) hvor int beskriver hvor langt der skal "erstattes fremad". hvis det er toAK("abc",1) retunerer den "bcd". På den måde slipper du for at lave en masse funktioner. Og så alt afhængig af hvilket sprog det er på, give nogle ord nogle "point" og så søge strengene igennem efter disse. F.eks. kunne du give ikke så lange ord få point og længere ord flere point. Lad os tage strengen "han er dum". "er" kunne få 1 point, "han" kunne 2 point. Dertil har strengen 3 point, og så kan du efter du har kørt alle dine "dekrypteringsalgoritmer" igennem liste alle strengene efter dem der har flest point. Håber du kan følge min ide.

*EDIT*
Sproget er jo sådan set ligegyldigt.

Indlæg senest redigeret d. 09.06.2009 18:33 af Bruger #10281
Her ville det nok være en fornuftig idé at kigge på begrebet "bit-shifting" :)

Kan ikke helt få det til at virke med toAK(string, int) men det er nok også noget med at jeg ikke er super god til java :) men hvis jeg nu holder fast i den type kode som jeg har lavet, for nu har jeg tastet en masse andre kodenøgler ind som jeg også skal bruge :)

Men kan man stadigvæk lave det med at give ord point ?? hvis man kan det, kan jeg så få en guide til hvordan jeg får det ind i min kode ??

Indlæg senest redigeret d. 09.06.2009 20:03 af Bruger #15058
Min ide er:

function toAk(text, x)
{
var ak = ""
var i=0
for (i=0; i<text.length; i++) {
ak += String.fromCharCode(text.charCodeAt(i)+x);
}

Det vil gøre at hvert bogstav vil blive "shifted" x gange frem. Så skal du bare lige lave en begrænsning på selv, sådan at den ikke hopper ud over alfabetet.
Det andet kan du gøre ved hjælp af en slags hash table : http://www.mojavelinux.com/articles/javascript_hashes.html .

Bit shifting er da en hel anden ting. Ved at bit shifte kan du enten fordoble eller halvere et givent binært tal.

Bit shifting er da en hel anden ting. Ved at bit shifte kan du enten fordoble eller halvere et givent binært tal.

Men 'A' i computeren er også et binært tal!

A = 01000001
B = 01000010
C = 01000011

osv..

Så ved at flytte på bits'ne kan du også lave kode.

Men 'A' i computeren er også et binært tal!

A = 01000001
B = 01000010
C = 01000011

osv..

Så ved at flytte på bits'ne kan du også lave kode.

Ja, men hvordan ville du bruge det til at lave en vilkårlig cæsar shift?

Nu har jeg siddet og rodet med det der "hash table" men jeg fatter ingen ting af det :) Du må undskylde Mads men vil du ikke være venlig virkelig at skære det ud i pap for mig hvordan jeg får det til at virke som jeg har vist på mit billede http://www.strandboerne.dk/kodeoversatteren.bmp

Jeg er rigtig glad for at du gider bruge tid på at hjælpe mig :)

Indlæg senest redigeret d. 10.06.2009 16:16 af Bruger #15058
Nu er jeg ingen haj til javascript, så udover at hjælpe med ideen til at få det til at hænge sammen er jeg nok ikke til meget hjælp. Du kunne måske prøve at lave det i PHP, hvis du kender til det?
Princippet i min ide er at du vil sætte en streng og dens point sammen, sådan at du kan sortere strengene efter deres point. Hvis du vil have hjælp, er det måske nemmere med noget chat. Du kan somregel finde mig på irc.freenode.net - jeg hedder "mads-"

t