Hvad synes i om min AJAX applikation?

Tags:    javascript

<< < 12 > >>
Jeg har lavet mit eget AJAX framework over flere år, med det har jeg bygget http://obsurvey.com
Tryk "Try it now"
Det er en applikation til at udsende spørgeskemaer med.
Det er noget forholdsvis avanceret javascript, bl.a. understøtter applikatione fuld undo/redo funktionalitet med uendelig historik når du retter i et spørgeskema.
Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i synes om AJAX applikationen?

Ja, den er helt gratis at bruge og uden reklamer. Det er mit fritidsprojekt, for sjov.

Indlæg senest redigeret d. 05.06.2009 15:32 af Bruger #15044
Eh hvor helt præcist er det lige AJAX er i det du linker til?

Eh hvor helt præcist er det lige AJAX er i det du linker til?

Det er selve applikationen. tryk "Try it now"

Der er faktisk ret meget ajax.
Hele applikationen består af eet stort JavaScript (150Kb ukomprimeret), alt HTML bliver genereret af javascript. Den eneste kommunikation der er med serveren er webservicekald, der sendes kun data som XML frem og tilbage.

Jeg syntes at det overordnet virker meget professionelt. Designet er simpelt og let tilgængeligt. Måden hvorpå man opretter undersøgelser på er lækker og meget brugervenlig.

Ting jeg syntes der kunne tilføjes eller gøres bedre (der er jo kun en beta): Når man udfylder en undersøgelse, ville det være rart, hvis at man kunne se hvor langt man er kommet. Mulighed for at oprette en disederet forside til ens undersøgelse med en intro og evt. et billede. Mulighed for at kunne centrere tekst og billeder. Den grønne boks nede i højre hjørne er for svær at få øje på, hvis man har en stor skærm, du kunne evt. skifte den ud med en mindre boks der fulgte med musen. Og så mangler du selvfølgelig også at testen tjekker om der er blevet svaret på alle spørgsmål.

Havde klikket på View example, troede det var selve surveyen der brugte AJAX ikke constructionen af den. Synes det ser godt ud.

Men måske burde du gøre det lettere at kunne vælge hvor man vil inddsætte elementer, såvidt jeg kan se indsætter den der hvor den sorte bar står. så man skal side og rykke den manuelt rundt til det korrekt sted, hvorfor ikke gøre det muligt at kunne klikke mellem hvert element for at vælge stedet.

Kunne heller ikke lige se noget sted at lave layout(fonts,sizes og colors), men det måske lagt andet steds eller bevidst ikke tilladt.

Synes det meget belastende at den altid spørg om jeg vil gemme, hvorfor ikke bare antage helt konsekvent at man vil gemme, man kan jo altid undo og gemme igen påstår du da ihvertfald.

return virker også til line breaks behøver ikke shift såvidt jeg kunne se i tekst blokken.

Din rating option er et problem hvis teskterne er forkerte komme de til at ligne en kontinuert linie.

Fik ikke indsæt link til at virke

Du bør ændre din bold,italic etc.. knapper udsende afhængig af om de er aktive.

Jeg syntes at det overordnet virker meget professionelt. Designet er simpelt og let tilgængeligt. Måden hvorpå man opretter undersøgelser på er lækker og meget brugervenlig.

Ting jeg syntes der kunne tilføjes eller gøres bedre (der er jo kun en beta): Når man udfylder en undersøgelse, ville det være rart, hvis at man kunne se hvor langt man er kommet. Mulighed for at oprette en disederet forside til ens undersøgelse med en intro og evt. et billede. Mulighed for at kunne centrere tekst og billeder. Den grønne boks nede i højre hjørne er for svær at få øje på, hvis man har en stor skærm, du kunne evt. skifte den ud med en mindre boks der fulgte med musen. Og så mangler du selvfølgelig også at testen tjekker om der er blevet svaret på alle spørgsmål.

Gode forslag. Jeg har det at se hvor langt man er kommet og det at gøre svar obligatoriske på to-do listen.
Du kan sagtens lave en intro side, bare indsæt en "Text (not a question)" og derefter et pagebreak, du kan faktisk indsætte billeder overalt.
Det med at få hjælpeteksten til at følge musen tror jeg ikke jeg vil lave, det vil forstyrre for meget, boksen i hjørnet er tænkt som kontekstsensitiv hjælp, det gør ikke noget at det ikke springer i øjnene. Det er netop et alternativ til tooltips som jeg også bruger.

Havde klikket på View example, troede det var selve surveyen der brugte AJAX ikke constructionen af den. Synes det ser godt ud.

Men måske burde du gøre det lettere at kunne vælge hvor man vil inddsætte elementer, såvidt jeg kan se indsætter den der hvor den sorte bar står. så man skal side og rykke den manuelt rundt til det korrekt sted, hvorfor ikke gøre det muligt at kunne klikke mellem hvert element for at vælge stedet.

Kunne heller ikke lige se noget sted at lave layout(fonts,sizes og colors), men det måske lagt andet steds eller bevidst ikke tilladt.

Synes det meget belastende at den altid spørg om jeg vil gemme, hvorfor ikke bare antage helt konsekvent at man vil gemme, man kan jo altid undo og gemme igen påstår du da ihvertfald.

return virker også til line breaks behøver ikke shift såvidt jeg kunne se i tekst blokken.

Din rating option er et problem hvis teskterne er forkerte komme de til at ligne en kontinuert linie.

Fik ikke indsæt link til at virke

Du bør ændre din bold,italic etc.. knapper udsende afhængig af om de er aktive.

Du kan faktisk drag and droppe nye spørgsmål ind så du kan indsætte dem hvor du har lyst.
Du kan også dragge spørgsmål i spørgeskemaet, dog scrolles der ikke automatisk når du er i toppen af dokumentet med musen når du dragger(To-do).

Nej man kan ikke lave fonts sizes og layout, jeg har det på to-do listen, men jeg tror det at kunne lave et generlet "Theme" ville være bedre end at lade folk ændre som de har lyst til overalt.

Ang. ikke spørge om gemme, ja det kunne godt være jeg kunne antage at man vil gemme i nogle tilfælde, dog ikke når man forlader siden tror jeg. Men god pointe.

Return laver ikke linebreaks, den indsætter en ny option (se den lille radiobutton eller checkboks) hvis du vil indsætte linieskift uden en ny option skal du bruge shift+return

Rating option, jeg er faktisk i gang med at implementere en forbedring der netop løser det problem du beskriver. Min computer er dog gået i stykker og skal til reperation, så der går nok 3-4 uger før den er klar til release.

Virker indsæt link ikke? Hvad browser bruger du og version?

Bold, italic osv knapper er på to-do-listen (den er lang)

Du kan sagtens lave en intro side, bare indsæt en "Text (not a question)" og derefter et pagebreak, du kan faktisk indsætte billeder overalt.

Ja, man kan indsætte billeder overalt hvor der er tekst. Men hvad hvis jeg gerne vil have mit billede centreret? Sådan som det er nu er det umuligt at få et billede frem, uafhængigt af et tekst område. Og hvis at man prøver at lægge et billede ind uden at have oprettet andre elementer, så kommer det når man holder musen over filnavnet, og forsvinder så igen når man klikker. Jeg må sige at jeg finder de små bokse nede i højrehjørne ret malplacerede, langt det meste foregård i venstre side af skærmen, og jeg skal ligefrem dreje hovedet bare for at få øje på dem.

Din registreringside giver i øvrigt følgende JavaScript fejl i FF3: Fejl: WebForm_AutoFocus is not defined
Kildefil: http://obsurvey.com/Register.aspx
Linje: 147

Link virker antog bare den indsatte et link når man klikkede ok, men hvad den gør er at lave det mærkeret tekst til et link.

Du burde måske lave en previous button ved siden af din next button i view survey, så brugeren kan gå en side tilbage uden at skulle bruge browserens back.

View survey giver en udendelig løkke hvis du bruger browserens back funktionalitet fra den første side af surveyen, siger den loader men intet sker.

Drag og drop af elementer havde jeg ikke lige prøvet virker :), måske skulle du gøre sådan at når man er i drag og drop mode lavede den ikke de der pile og krydser på den elementer man rykker musen over men kun stregen mellem elementerne.

Indlæg senest redigeret d. 06.06.2009 00:05 af Bruger #5620

Ja, man kan indsætte billeder overalt hvor der er tekst. Men hvad hvis jeg gerne vil have mit billede centreret? Sådan som det er nu er det umuligt at få et billede frem, uafhængigt af et tekst område. Og hvis at man prøver at lægge et billede ind uden at have oprettet andre elementer, så kommer det når man holder musen over filnavnet, og forsvinder så igen når man klikker.

Ja du har ret, man kunne sagtens lave det så man havde mere avancerede editeringsmuligheder. Jeg har tænkt på at lave lidt mere, men jeg vil heller ikke lave endnu en HTML editor i browseren, det er også for avanceret for en almindelig bruger, måske hvis man gemte det som avancerede funktioner man først skal slå til for at få dem?
Til en avancered bruger som dig kan jeg røbe at du kan paste vilkårlig html ind i tekstfelterne, så du kunne lave noget html i din favorit html-editor og paste det ind.

Jeg må sige at jeg finder de små bokse nede i højrehjørne ret malplacerede, langt det meste foregård i venstre side af skærmen, og jeg skal ligefrem dreje hovedet bare for at få øje på dem.

Ja, du har nok ret, jeg vil prøve at flytte boksene til venstre side når jeg får min computer tilbage fra reperation. Det lyder somom du har en stor skærm :)

Din registreringside giver i øvrigt følgende JavaScript fejl i FF3: Fejl: WebForm_AutoFocus is not defined
Kildefil: http://obsurvey.com/Register.aspx
Linje: 147

Ja det må jeg se at få rettet.

<< < 12 > >>
t