Lan shutdown program

Tags:    c++

Hey udviklere,
Jeg har en server kørende på mit lan netværk og så kom jeg til at tænke på om man ikke kunne lave et lille program som jeg åbner på serveren, som så står og venter på at jeg giver den et signal fra en client på min stationær computer,
som får den til at lukke ned, når jeg skriver fx. shutdown server "ip"

Jeg håber i kan hjælpe mig.

33 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du gerne vil lave det selv, vil jeg næsten anbefale at bruge enten Ruby eller Python da begge er supernemme. Begge kan hurtigt lave en server applikation som lytter efter noget input og så kan du bare smide en kommando til prompten med enten en windows shutdown eller en linux shutdown. Uddyb og hjælpen vil komme :)

*EDIT*

Og nu ser jeg at denne er posted i C++ forum. http://securitytube.net/Programming-Video-List.aspx <- der er noget socket programming basics på denne side. Udfra det kan du lave en server-applikation på din server som står og lytter på noget input, og det skulle gerne virke :)

Indlæg senest redigeret d. 04.06.2009 23:16 af Bruger #10281
Søren kan du lavet det lille stykket kode som venter på at den får lige præcis mit input ?
(her snakker jeg om serveren)

I C++? I så fald nej! Har ikke arbejdet med netværksprogrammering i C++. Men du er så heldig at Robert Larsen har nogle artikler om det:
http://www.udvikleren.dk/C/Article.aspx/192/

det er såmænd nemt nok, her er koden til at lukke windows:

Fold kodeboks ind/udKode 

Hey udviklere,
Jeg har en server kørende på mit lan netværk og så kom jeg til at tænke på om man ikke kunne lave et lille program som jeg åbner på serveren, som så står og venter på at jeg giver den et signal fra en client på min stationær computer,
som får den til at lukke ned, når jeg skriver fx. shutdown server "ip"

Jeg håber i kan hjælpe mig.

Hvis det er en Unix baseret server (Linux?) kan du gøre følgende:

Fold kodeboks ind/udKode 

...hvis serverens IP er 192.168.0.1

Jeg ved at i vil kalde mig noob, men min server kører bare windows xp ;)

Derfor kan du vel stadig lave noget socket programmering? Du skal så bare være sikker på at din XP starter din "shutdown/halt server" igen når du start/genstart XP.

Windows har et program der hedder shutdown, det kan lukke andre computere, forudsat at du har givet tilladelse til det.

Det har en GUI du som du kan få frem med "shutdown /i", men det kan også køres fra kommandolinien. Hvis du kører programmet uden parametre, får du en forklaring til brug af programmet.

Jeg skal vel have lavet mig et simpelt client program hvor jeg kan skrive fx shutdown "ip"
og så et server program der står og venter på at det får den kommando, så den bruger en "shellexecute" kode til at åbne shutdown.exe.

kunne man ikke gøre det sådan?

Hvis systemet er sat rigtigt op, kan du køre shutdown.exe fra client maskinen, og derved slukke serveren. Du behøver ikke at lave noget selv.

Jeg vil meget gerne ha' lavet sådan et program.
Jeg vil ikke ha' sat serveren op på den måde fordi min lillebror forsøger tit at "hacke" min server, så jeg vil gerne "indstallere" sådan et server program på både min server og så også have mulighed for hurtigt at kunne lægge det ind på min lillebrors computer hvis han forsøger på at "hacke" den igen ;)

t