Bedste programmeringssprog til nybegyndere?

Tags:    programmering

<< < 123 > >>
Hello!

Hvis man som nybegynder gerne vil i gang med noget programmering, hvilket sprog skal man så starte med?
Hvilket er nemmest at starte med?

Hilsen
Hjord

Kommer an på hvad du vil... Vil du lave programmer eller hjemmesider?

Som Jakob siger kommer det an på om du vil programmerer hjemmesider eller programmer.

Hvis du vil programmere hjemmesider er PHP et godt bud, og der er masser herinde som kan det; det er min opfattelse at det er det mest diskuterede sprog her på udvikleren.

Hvis programmer, syntes jeg den er lidt sværere. Kommer an på hvorfor en type programmer. Mange synes at sprog som C++ er et for svært sprog at starte med og at C# er lige overkommeligt. VB.Net, Python, Ruby eller Rebol er de forslag jeg ville komme med, hvis det skal være "nemmere".

Personligt syntes jeg ikke sproget spiller nogen rolle af mere end minimal betydning. For mig er det vigtige at kunne tænke mig til løsningen på en problemstilling. F.eks. tænke mig frem til pseudokode. Herefter synes jeg det er en smal sag at "oversætte" mine tanker til kode i et sprog.

Det var til programmer jeg mente :)
Type af programmer er sådan set ligemeget - jeg vil bare gerne starte et sted.
Og ende med en ikke så svær overgang til C++

Hvis jeg var i din situation ville jeg nok starte med C# eller Python så. Hvis du vælger Python kan du når du engang har lært C++ udvide det med nye moduler.

Men det kan dog være sværere at få en til at lære C++ bagefter måske, når man nu har lært at programmere den lidt "lettere" måde.

Men det er næsten umuligt at fortælle en hvorfor et sprog man skal starte med. Dette er et spørgsmål som bliver stillet på mange forums med næsten ligeså mange forskellige svar.

Hvis du finder ud af du ikke kan bestemme dig, så er mit råd at slå en terning :)

Java, helt klart... Meget mere highlevel end C++, men har næsten ens syntax.. :)

Jeg vil også sige at Java er et godt bud. Af samme grund som Jakob men også fordi:

-Det er virklig godt dokumenteret
-visual C# express edtion(og andre visual XXX miljøer) syntes jeg godt kan være forvirrende at starte med, da de generere en hel masse ting, man som nybegynder ikke ved hvad er. Det irriterede i hvert fald mig, så jeg fandt noget andet. Derfor syntes jeg også du skal lade være med at starte med visual C++(selvom det er godt) når du begynder på C++.

Python legede jeg lidt med for nogen år siden - kunne godt være man skulle prøve igen.

Læste et sted en gang at Eclipse skulle være godt at programmere Java?
Kan det bekræftes eller?

Eclipse er lidt svært for begyndere at finde rundt i... Prøv NetBeans!

Er enig med Jacob. Er selv begyndt at lege lidt med Java og Netbeans fungerer fint for mig. Har dog ikke prøvet Eclipse, men Netbeans skulle være mere end tilstrækkeligt i starten.

Hvilken platform vil du lave programmer til? Windows, Linux ?

Jeg vil klart anbefale C# at starte op på, det er nemt og syntaxen er den samme som i Java. Der er utrolig mange tutorials på nettet, og hvis du senere vil lave hjemmesider, skal du ikke lære et nyt sprog - det er det samme sprog til hjemmesider og programmer. Alle værktøjer er også gratis til C#, både databaser og udviklingsværktøjer.

<< < 123 > >>
t