Database program

Tags:    c++

Hej

Jeg er først lige begyndt at arbejde med C++, men har arbejdet med et lign. værktøj, NWNs(NeverWinterNights) programeringseditor.

Jeg sidder og vil lave et program der kan bruges til at bearbejde og administrere data indtastet af flere brugere.
Tanken er at programmet kun er tilgængeligt på et fælles drev.
Brugerne skal have mulighed for at oprette, søge og rette i data. I bund og grund som en slags database.
Jeg er klar over at der er muligheder som .asp løsninger og lign. men vil se om det er muligt at lave noget i C++.
Udelukkende for at blive bedre til at programmere.

Nogen der kan pege mig i den rigtige retning mht. en tutorial eller lign.?

Indlæg senest redigeret d. 31.05.2009 00:34 af Bruger #15027
Lige begyndt at arbejde med C++? Medmindre du har meget erfaring med programmering generelt, synes jeg du skal lære det grundlæggende af C++ først før du begiver dig videre med API'er.

Men her er det først link jeg fandt på google. Det skulle kunne hjælpe dig med C/C++ og sqlite:

http://www.sqlite.org/capi3.html

Hvilken slags data? Og hvordan vil du have dem lagret? Som en cleartext fil eller i en database, som Søren henviser til? Har du gjort dig nogle tanker omkring formatet og lign.? :)
Hvis du kan uddybe lidt, kan vi nok hjælpe lidt bedre :)

Hvilken slags data? Og hvordan vil du have dem lagret? Som en cleartext fil eller i en database, som Søren henviser til? Har du gjort dig nogle tanker omkring formatet og lign.? :)
Hvis du kan uddybe lidt, kan vi nok hjælpe lidt bedre :)

Tja... i bund og grund skal det gøres så simpelt og uafhængigt som muligt.
Så kan det laves som noget "standalone" vil det jo være ideelt.

Den type data der skal gemmes er adskillige tekststrenge og numre. varierende fra 6-200 tegn.

Der skal være 3 funktioner, en oprette funktion og en søge funktion kombineret med en rediger mulighed.

Ved oprettelse skal følgende felter kunne udfyldes og lagres:
Fødselsdato
Telefonnummer
Korttekst(kort beskrivelse)
Langtekst(fyldestgørende beskrivelse) Opretterens ID.
Ydermere skal der pr. automatik påføres dags dato og klokkeslet.

Søgefunktionen skal kun være istand til at søge på fødselsdato, og skal så kunne vise alle "hits" med den pågældende dato.
Her skal det åbenlyst være muligt at udvælge den ønskede forekomst, se den i et uredigerbart billede men med mulighed for at gå til redigerfunktionen.

Redigerfunktionen skal give mulighed for at rette/tilføje tekst, men skal så samtidig sikre at gamle/originale data bliver gemt i historikken. Dvs. at der i bund og grund er tale om en ny oprettelse men med forudfyldte felter, der skal gemmes i forbindelse med originalen.

Håber der er nogle af jer der kan give mig et hint til hvor jeg bør starte, eller komme med råd til dele af ovenstående :D

For lige at svare på den anden post her også, så nej jeg har som sagt ikke den store erfaring med C++, men det har jeg tilgengæld i et lign. sprog der bruger de samme principper og opstillinger.
Jeg vil så samtidig tilføje at jeg er stor tilhænger af "learn by doing", så helt fint at se på noget andre har lavet, men ren copy/paste arbejde gider jeg ikke.

t