OOP Mysql sytem

Tags:    php

Hejsa, jeg har tænkt meget over det og er ved at blive sådan ok til OOP.
Men så ser det så tist ud at min Query/Row er lavet så grimt. kan det laves om?
Meget gerne se en class, med de nødvendige functions og nogle kommentare

8 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
hvis din server har mysqli installeret (ikke at forveksle med standard mysql) så kan du bruge den objektorienteret.
http://dk.php.net/mysqli

Ellers har de de fleste steder PDO installeret, som er lidt i samme boldgade.
http://dk.php.net/pdo

Begge dele kan bruges på både klassisk og objektorienteret facon.

Anvend et singleton pattern, det er den måde jeg vil anbefale dig at gøre det på. du skriver simpelthen en kode med al din database aktivitet i og til hver enkelt query findes der så en tilhørende metode. På den måde er alle dine queries samlet i samme klasse hvis du en dag skifter til en ny database platform eller retter i tabellernes opbygning :)

Hvordan ser det ud nu, prøv at post din eksisterende kode.

.. Jeg har ikke lige et eksempel.

Men altså jeg tænker bare en Class og en Function/Funvtions til Select/delete/edit hvor man bare skal skrive i sin kode =
$Db = new DataBase;
$Db->Select("*", "News", "ID = '". $ID ."'", "Name");
$Db->Row(Db->Select);

echo $Db->Row[Name};
echo "<br />";
echo $Db->Row[Title];

også kunne lave endnu en. på samme side.

Tak, skal i ha for svarene.

$Per->Talk = "Tak, per jeg vil lege lidt med det ;) Specielt det der Mysqli derfor 75 point."

$Steffen->Talk = "Tak, men har prøvet det ;). Men alligevel 25 Point for et udmærket svar ;)"

Tak for hjælpen gutter :D.
Mangler man hjælp skal man baer søge ind på Udvikleren.dk ;)

Synes da lige jeg skal komme med min egen vanvittige ide baseret på steffens ide. Lav et script der kan gemme indtastet queries i seperate filer,

Fold kodeboks ind/udKode 

PS jeg synes virkelig det en vanvittig ide.

Nu forstod jeg desværre brik, af dit eksempel.. (Nørden) men tværtimod forstod jeg dit navn :D

Men jeg for en fejl med Mysqli, jeg har det installeret..

Fold kodeboks ind/udPHP kode 

min Database connection(normalt) er den "localhost, Root, , detjegharvalgtsomdbname".
og min sl skulle heller ikke fejle :S..

Indlæg senest redigeret d. 01.06.2009 00:44 af Bruger #13899
Nu har jeg da godt nok aldrig siddet med mysqli, men efter et hurtigt studie på php.net burde du skrive while($obj=$Res->fetch_object()), fetch_object returnere et object baseret på en data row i resultatet, du kan skrive et hviklet som variable navn i stedet for obj.
Inde i løkken skal du så hente data ud af $obj og ikke $Res og uden jeg skal være helt sikker er jeg temmelig sikker på at hente fra feltnavne der ikke eksisterer er en fejl på et eller andet ekstitentielt plan. Du har "Select Navn ..." men har $Res->Name og endnu være har du $Res->Id uden at have den i select.

Kan selvfølgelig være jeg tager fejl så kun på det i 3-5 minutter.

At du ikke forstod mit eksempel fra før er måske godt eftersom at jeg trods alt synes det var en dårlig ide. Ville bare vise at jeg kunne komme med den dårligste ide :)

For at sørge for at andre ikke kommer med en dårligere ide er den nu gjort værer, virker dog kun i php 5.3+
Fold kodeboks ind/udPHP kode 

PS. har ikke selv 5.3+ så ikke sikker på det virker :D

Indlæg senest redigeret d. 01.06.2009 09:57 af Bruger #5620
t