Server sprog og client sprog?

Tags:    javascript

Hej.
Ja, så vidt jeg ved er Javascript et clientsprog og PHP er et serversprog.
Jeg er lige nu kun i gang med Javascript.
Og så var det jeg kom til at tænke på, hvad er forskellen på et serversprog og et cliensprog?
Det er ikke kun PHP og Javascript, men generelt, hvad er så forskellen på clientsprog og serversprog?

Klientsprog afvikles på klienten
Serversprog afvikles på serveren

Traditonelt set, i klient<->server forstanden, så er klienten den del af applikationen der modtager data fra brugeren, sender den data videre til serveren, og får et svar fra serveren, som den viser for brugeren.

Serveren er den der sidder med alle kortene, det er der databasen ligger, og hvor klienter kan bede om data fra.

For eksempel kan vi tage World of Warcraft. World of Warcraft har en server og en klient. Klienten er det du ser, det er programmet der spørger serveren om hvor i verden din karakter er, og hvilke karakterer der er i nærheden, og hvad de gør. Dette viser den så til dig. Når du så gør noget, sender den data tilbage til serveren om dine handlinger, som de andre karakteres klienter så modtager. Serveren kan i dette tilfælde sammenlignes med en sendemast.

På serveren ligger så en database med karaktere, accounts, de forskellige karakteres koordinater mv. mv. som den så opdaterer og sender info om når klienterne beder om det.

Hvad angår javascript og PHP, så er forskellen på klient og server mest to ting: performance og sikkerhed.

Det giver bedst performance at lade så meget som muligt kode blive afviklet på klienten, men det giver bedst sikkerhed at lade serveren afvikle den tunge del af koden.

Bedre performance på klientsiden fordi, at hvis 1000 brugere beder om at se din hjemmeside samtidig, så bliver serveren belastet de 1000 gange, og laver de samme operationer for at vise dataene, 1000 gange i streg. Hvis du flytter al den kode der flyttes kan ud på klienten i javascrip, så bliver majoriteten af det tunge læs fra de 1000 brugere fordelt ud på de 1000 brugeres egne computere - hver bruger vil derfor, teoretisk set, kun opleve 1/1000 af den ventetid, det ville give at lade serveren klare alle beregningerne.

Indlæg senest redigeret d. 25.05.2009 20:56 af Bruger #8223
Sobuno, du har fuldstændig ret! Kunne bare godt bruge noget lidt mere dybdegående (;

Tusind tak Per Sikker Hansen!

For katten det var dejligt at få svar på, og så endda i en forstålig World Of Warcraft metode :D
Hvis du vil bruge tid på det, kunne jeg godt tænke mig at vide hvad du mener med sikkerhed, hvis man deler det ud på JS i stedet for PHP :)
Men ellers tusind tak!

Okay Per :) Kan du ikke lige lave en tutorial her på udvikleren med det Javascript/php hvor du kan give eksempler også vidre....

t