GUI?

Tags:    c++

Hej udviklere :D
Jeg er er her på det seneste begyndt at lære C++. Jeg har læst forskellige tutorials og har rimeligt styr på de grundlæggende ting som f.eks. arrays, variabler, funktioner, loops, pointer und zu vieter.

Nu kunne jeg godt tænke mig at komme lidt videre, og begynde at opbygge et simpelt GUI. På det område er jeg til gengæld ret lost. Jeg havde egentlig håbet, at man opbyggede et design i C++ lidt på samme måde, som når man designer en hjemmeside i CSS, men det virker ikke til at være tilfældet.

Er der nogen der kan forklarer mig hvordan man laver et GUI? Helst et der virker under flere styresystemer.

8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du gerne vil have et GUI-bibliotek, der fungerere til flere platforme, så kan du bruge wxWidgets. Men hvis du sidder på Windows, så synes jeg, du skal øve dig på Win32-API'et (selvom at ens programmer virker på flere platforme klart er værd at overveje). Angående Win32-API'et, så får du brug for at kende MSDN (http://msdn.microsoft.com). Der kan du slå alt fra funktioner til konstanter op.

Jeg vil hellere anbefale GTK eller QT til crossplatform GUI end jeg vil anbefale wxWidgets, men det er naturligvis et spørgsmål om smag. :)

Jeg synes tilgengæld ikke det er nogen god idé at forvænne sig til Win32, når fremtiden ifølge alle signaler ligger i det platformsuafhængige paradigme :)

Jeg vil hellere anbefale GTK eller QT til crossplatform GUI end jeg vil anbefale wxWidgets, men det er naturligvis et spørgsmål om smag. :)

Jeg synes tilgengæld ikke det er nogen god idé at forvænne sig til Win32, når fremtiden ifølge alle signaler ligger i det platformsuafhængige paradigme :)

Jeg er helt enig i, at platformuafhængighed er værd at stile efter.

Men jeg selv foretrækker wxWidgets :)

Let the flamewar begin :)

ej...prøv dem alle og træf dit eget valg. Både GTK, QT og vxWidgets er alle gode API'er.
GTK er specielt lækkert, for man bliver her udsat for et særdeles velskrevet API, og man lærer, at selv C kode kan skrives objekt orienteret.

Så vidt jeg kan se er GTK til C, men jeg er ved at downloade et QT SDK, så må vi se hvordan det går når jeg har fået det downloadet.

Btw, så har jeg lige et andet spørgsmål. Hvorfor er der ikke indbyggede funktioner i C++ til at lave et GUI, ville det ikke have været både smartere og lettere? Jeg kunen også godt tænke mig at vide hvad et API helt præcist er, og hvordan folk laver sådan nogle?

Så vidt jeg kan se er GTK til C

Intet problem. C funktioner kan kaldes fra C++.

Btw, så har jeg lige et andet spørgsmål. Hvorfor er der ikke indbyggede funktioner i C++ til at lave et GUI, ville det ikke have været både smartere og lettere?

Det kunne man sige, men hvilke funktioner, skulle man så vælge ? Windows API'et ? wxWidgets ?

Det kan man ikke rigtigt, for selv de "platform uafhængige" er stadig kun udviklet et et vist antal platforme og C++' standard API skal være noget mere uafhængigt.

Så det vil nok altid være noget, man selv skal vælge.

Jeg kunen også godt tænke mig at vide hvad et API helt præcist er, og hvordan folk laver sådan nogle?

API står for 'Application Programming Interface' og er....hmm. Meget lang forklaring her: http://en.wikipedia.org/wiki/Application_programming_interface
:)

Jeg må indrømme at jeg ærlig talt ikke kan finde ud af at bruge nogle af de pågældende ting. Jeg har prøvet at downloade Qt Creator, men det program kan jeg slet ikke finde ud af. Jeg prøvede også på at downloade wxWidgets, men det kunne jeg ikke en gang finde ud af at downloade.. Jeg har heller ikke nogen som helst idé om hvad det er jeg skal downloade, og hvordan jeg skal bruge det. Jeg er altså stadig meget lost, og en smule mere forvirret.

Så er du måske ikke klar til GUI endnu. Det er noget mere komplekst end konsol applikationer.

Så er du måske ikke klar til GUI endnu. Det er noget mere komplekst end konsol applikationer.

Men ligegyldigt hvor god jeg end måtte blive til konsol programmer, så lære det mig jo ikke at lave et GUI.. Desuden så er det ikke fordi at jeg ikke kan finde ud af at lave koden til et GUI, det har jeg slet ikke prøvet på endnu. Mit nuværende problem er at jeg ikke ved hvordan jeg skal indstaller et af de nævnte biblioteker/frameworks/hvad-det-nu-er.

Indlæg senest redigeret d. 26.05.2009 22:28 af Bruger #10113
t