Hjemmeserver

Tags:    php

<< < 12 > >>
Hej alle.

Jeg håber i kan hjælpe mig lidt her.

Jeg er faktisk helt ny til det her php, men jeg er godt erfaren med VB.

Det jeg skal bruge hjælp til er hvordan man laver sin egen lille server. Den skal have down- og upload egenskab, samt en begrænset upload kapacitet. Mere skal den faktisk ikke.

Det virker lidt som at springe ud det helt store, men det er til et vigtigt formål. Pengekassen er ikke så stor da jeg er studerende, så hvis der evt. er et gratis alternativ kunne det være helt perfekt. Jeg har hørt lidt om Wamp og dreamweaver(har begge programmer), men kan ikke helt finde ud af hvad jeg skal bruge. Hvad er lettest? Php, html...... ?

Alle råd er værdsat.

Tak for hjælpen.

Christian Enevoldsen

Hvad er dit formål med serveren?

Skal du hoste en hjemmeside, så installerer du Apache+PHP+MySQL (evt. via en pakke løsning som WAMP) og så er du kørende.

Men helt generelt: hvad skal den kunne?

Skal du hoste en hjemmeside, så installerer du Apache+PHP+MySQL (evt. via en pakke løsning som WAMP) og så er du kørende.

Det den skal bruges til er:

Historie: hehe. Jeg arbejder sammen med en fra sverige med noget musikproduktion. Problemet med det er bare at det er lidt irriterende at sende sessions i små bidder på email. Det serveren skal kunne gør er så:

Min computer/eksterne harddisk skal køre som en database hvor man kan uploade projekter og download projekter fra. Det er faktisk det eneste.

Forresten tak for svaret. Håber at opdateringen opfriskede det lidt mere.

Det den skal bruges til er:

Historie: hehe. Jeg arbejder sammen med en fra sverige med noget musikproduktion. Problemet med det er bare at det er lidt irriterende at sende sessions i små bidder på email. Det serveren skal kunne gør er så:

Min computer/eksterne harddisk skal køre som en database hvor man kan uploade projekter og download projekter fra. Det er faktisk det eneste.

Forresten tak for svaret. Håber at opdateringen opfriskede det lidt mere.

Ville det ikke være nok at opstille en filserver med FTP?

Med andre ord, kan du installere enten Windows eller Linux på den og bagefter en FTP server og opsætte et par brugerkonti, så er du sådan set good-to-go.
Hvis den ikke skal bruges til hjemmesider og andet gøgl i den dur, er der ingen grund til at installere Wamp eller noget andet på den.

Det ville nok være helt okay. Er det noget du muligvis kunne give mig en guide til?

Christian. Jeg er ikke helt sikker hvor meget tjek på det du har, men har du kendskab til at man kan leje sig ind hos et webhotel's servere. Det er nok den mest almindelige løsning for mindre sider. Og prisen er overkommelig, og ydelsen i forhold til upload og download hastighed, trafik og muligheder er generelt rimelelig høje. Og så slipper du jo i øvrigt for at have en server kørende 24 timer i døgnet (som i øvrigt sluger en masse el).

Jeg anbefaler http://www.one.com, hvor 11,25 om måneden at leje sig ind (domæne skal så lægges oven i).

Du spørger også om hvad der er lettest: HTML eller PHP. Det er HTML sandsynligvis, men du kan ikke rigtig sammenligne de to ting. HTML bruges til at designe selve siden, mens php bruges til at lave gæstebøger, tællere, loginsystemer og så videre. Du bør derfor se php som en tilbygning til HTML. Start med at lære HTML og CSS, og bevæg dig derefter senere over til php.

Hej Christian.

Efter hvad du skriver og hvad jeg kan høre så er du meget ny til php :) En hjemmeside er ikke BARE noget man lave. Det er lidt tidkrævende, php er tidskrævende at lære og html , css og javascript, er tidskrævene start på http://www.phpartikler.dk . Derefter må du selv finde dig frem i php verdnen :) Er selv noob til php. Kan anbefale Filezilla ( et ftp program ) og dinhost.net some gratis host :) Men der kommer dog .etellerandet bagefter. Vis du ikke kan li dinhost.net så er der vist nok noget der hedder latestdot :)

Hilsen Jonas

Indlæg senest redigeret d. 25.05.2009 20:32 af Bruger #14855
Hej Christian.

Efter hvad du skriver og hvad jeg kan høre så er du meget ny til php :) En hjemmeside er ikke BARE noget man lave. Det er lidt tidkrævende, php er tidskrævende at lære og html , css og javascript, er tidskrævene start på http://www.phpartikler.dk . Derefter må du selv finde dig frem i php verdnen :) Er selv noob til php. Kan anbefale Filezilla ( et ftp program ) og dinhost.net some gratis host :) Men der kommer dog .etellerandet bagefter. Vis du ikke kan li dinhost.net så er der vist nok noget der hedder latestdot :)

Hilsen Jonas

Føler mig ikke helt enig med Christian. En hjemmeside som sådan er såmænd rigtig let at lave. Det kræver ganske vist et par timer. Men det er meget let (især i forhold til programmering) og hvis du ikke forventer det videste første gang, kan du sagtens lave din første side på en dags tid. Man kan selvfølgelig også gøre meget ud af en side, og få mange timer til at gå med det.
Men lad dig ikke skræmme. HTML er let, og utrolig sjovt. Og du behøver ikke dreamweaver. Det kan sagtens laves i mere overskuelige programmer. Selv notepad.

Indlæg senest redigeret d. 26.05.2009 10:37 af Bruger #5097
Må dog give Shafh ret :) Html er let og sjovt kompineret med css, men ligeså snart php bliver indvolveret er det en del anderledes :) En del sværre :(

Må dog give Shafh ret :) Html er let og sjovt kompineret med css, men ligeså snart php bliver indvolveret er det en del anderledes :) En del sværre :(

Men bestemt også en hel del sjovere :)

<< < 12 > >>
t