Brugerflade i C++

Tags:    c++

Hejsa, jeg tænkte på, er det muligt at lave en form i c++ ligesom i visual basic? Har aldrig set det og hvordan gør man ;) Evt guides :D

Mvh Ahlmo

Ja, det er det. Du kan gøre det med Visual Studio. Det er så den specielle type C++, der hedder C++/CLI, men den kan også indeholde regulær C++ kode.

Du kan også bruge Borland C++ Builder. Der er kun en mikroskopisk forskel, bla. nogle #pragma direktiver og sådan. Begge alternativer giver drag 'n' drop muligheder. Nu jeg tænker over det, kan det faktisk være, det slet ikke er det, du ønsker. Så må du lige sige til.

Jeg skal lave en chat med samme princip som MSN.

Du laver en bruger på en hjemmeside eller i CMD c++ program.

Så skal der laves en brugerflade hvor man kan logge ind og skrive til hinanden.. Hvis du forstår ;) Håber du ved noget om det.

Jeg skal lave en chat med samme princip som MSN.

Du laver en bruger på en hjemmeside eller i CMD c++ program.

Så skal der laves en brugerflade hvor man kan logge ind og skrive til hinanden.. Hvis du forstår ;) Håber du ved noget om det.

Der findes en række libarys, der kan lave GUI elementer til c++.

http://www.qtsoftware.com/
og noget der hedder win32 API
og en masse andre.

Du kan få fat i et af disse, og begynde at lave dit GUI.

Vis du bruger VC+++ (visual c++ http://www.microsoft.com/express/download/) Er der nogle GUI features som standart(det er en del af .NET ved ikke om det bare er win32 API, eller win32 API der er wrappet, men det virker:D) Det er vidst okay let at bruge (drag n' drop)

Men vis du skal lave et IM system, bliver GUI'et nok det mindste problem ;D

Ok. Er der meget forskel? Og hvordan koder man sit ind i form ?
Er man egenlig stadig en rigtig c++ programmør hvis man bruger visual studio ? :P

Ok. Er der meget forskel? Og hvordan koder man sit ind i form ?
Er man egenlig stadig en rigtig c++ programmør hvis man bruger visual studio ? :P

Det må du gøre op med dig selv! Men ja, hvorfor bruge en skruetrækker når man kan bruge en hammer. Medmindre formålet er at lære at bruge en skruetrækker hvis du forstår hvad jeg mener.

Ja, jeg forstår dig skam godt. Men har ikke set nogle guides hvordan man koder c++ med visual studio :S

Jeg vil gerne lære at bruge en skruetrækker!!

Du koder C++ i Visual Studio på nogenlunde samme måde som andre editors. Du bliver udstyret med et skrivefelt, et filsystem og -projektsystem, og en masse muligheder for indstillinger. Du behøver ikke bruge Visual Studio, men kodefeltet i Visual Studio er helt klart mere 'begavet' end i eksempelvis Dev-C++ eller CodeBlocks.

Hehe, jeg vil da håbe, man stadig er C++-programmør, bare fordi man koder i Visual Studio. Ellers er jeg det ikke :(:bounce:

Men hvis du har Visual Studio, så går du op i File > New > Project, og vælger derfra dit projekts type. Det er meget simpelt. Men det er ikke ligefrem simpelt, at lave en GUI-chat i C++ med Win32-API'et. Ikke i starten, anyway.

Men hvis du har Visual Studio, så går du op i File > New > Project, og vælger derfra dit projekts type. Det er meget simpelt. Men det er ikke ligefrem simpelt, at lave en GUI-chat i C++ med Win32-API'et. Ikke i starten, anyway.

Ok, har kun brugt visual studio med C#, troede at man også bare kunne tegne en simpel form, og få den til at gøre noget i et event i VC++. Men vis du skal lave noget større(foreksempel et IM system) er det også advanceret i C#.

Men visual studio er rigti godt. I starten så det for mig ud som om den skrev næsten alt kode for en, men det var fordi mine programmer var meget simple, og kun bestod af selve GUI koden + nogle få linjer. Det kode Visual studio laver for dig, er det du ikke selv gider lave. (prøv at se på det, så forstår du hvad jeg mener)

som sagt har jeg kun efaring med C# i visual studio, men går ud fra det minder en del om visual studio med c++, i hvert fald på de områder jeg snakker om.

Okay tak for svarende. Men jeg er igang med 2 bøger:

Grundlæggende c++
og
C#

Jeg synes c++ ser´mere overskueligt ud.
Men siden c++ er med i .net ´kan man så lave de samme ting som i c#?

t