guide til ajax opdatering

Tags:    javascript

<< < 12 > >>
Hejsa alle.

Er der nogen der kender en god guide på dansk eller engelsk, hvor der bliver forklaret, hvordan man laver en ajax opdatering.

Det jeg mener med ajax opdatering er at, jeg har en tagwall, som meget gerne automatisk skulle hente beskeder hvert sekund uden at browseren refresher.

Eller evt. om nogen har en de vil dele med mig, og forklare lidt udfra den?

Indlæg senest redigeret d. 18.05.2009 16:45 af Bruger #14124
Det kan gøres meget let med i bibliotek som jquery (www.jquery.com)

Du inkluderer jquery i din fil.
Fold kodeboks ind/udKode 

Og så kan du bruge følgende javascript
Fold kodeboks ind/udKode 

Det koden gør, er at hente tagwall.php og smide resultatet ind i et html-tag med id'et tagwall hvert sekund.

I din fil skal du så bare have f.eks. en <div id="tagwall"></div> og så er du kørende.

Indlæg senest redigeret d. 18.05.2009 17:11 af Bruger #3275
Hvor får jeg fat i sådan en jquey fil?

Og kan jeg bruge koden sammen med mit andet php, hvor jeg selecter fra databasen eller?

I kan lige få koden:

Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Edit: for sent

Indlæg senest redigeret d. 18.05.2009 17:21 af Bruger #3143
Var ikke i tvivl om hvor jeg skulle hente det, men mere hvilen en jeg skulle tage?

Var ikke i tvivl om hvor jeg skulle hente det, men mere hvilen en jeg skulle tage?

Det må du da selv om? Skal filen være lille eller stor? Skal du kunne forstå koden eller ej?
Bare klik download, så er du godt på vej :)

Har denne kode nu

Men den opdatere nu ikke automatisk, har jeg gjort noget forkert?

Fold kodeboks ind/udKode 

Fold kodeboks ind/udJScript kode 

Denne kode step by step:
1) (document).ready(function() { <- Når siden er loadet udføres følgende funktion
2) setInterval(function(){...},1000) <- Udføre denne kode (...) hvert 1000. millisekund (1 sek)
3) $("#tagwall").load("tagwall.php"); <- Hent indholdet af siden "tagwall.php" og hvis det i elementet med id="tagwall".

Altså skal du i siden "tagwall.php" udskrive den data som skal vises i dit element (en div).

Jamen det gør jeg da også?

Fold kodeboks ind/udKode 

Lig dit #tagwall div et andet sted, jquery henter hele indholdet af requestet og poster ind.

Forestil dig at tagwall.php kun skal indeholde alt det markup der skal ligge inden i #tagwall divet.

dit tagwall div skal "bare" se sådan her ud:

<div id="TagWall"></div>

/J

<< < 12 > >>
t