Spørgsmål til datamatiker-studerende

Tags:    diverse

Hey alle..
Jeg overvejer at søge ind på datamatikerstudiet og har derfor lidt spørgsmål. Går ud fra der må sidde et par stykker fra studiet herinde.. Der hvor jeg overvejer at søge ind underviser de i C#.

Har set at de bruger nogle lidt "tykke" bøger om algoritmer osv.. Har man matematik som fag der? Eller hvad bliver de bøger brugt til??

Hvilke programmerings-bøger bruger de? eller er det bare opgaver lærene laver?

Skal man købe mange bøger?

Og er der nogle der har nogle opgaveeksempler fra studiet?

På forhånd tak
Quincy

Jeg læser ikke datalogi, men tager man Københavns Datalogi-uddannelse og ser på den så er der ikke direkte "Matematik", men i stedet får du det nok indirekte i for eksempel i faget "Diskrete matematiske strukture". Se alle fagene her:
http://www.science.ku.dk/uddannelser/bachelor/datalogi/

I bruger naturligvis programmeringsbøre, og nok en del af dem. Og dem skal man selv købe! Jeg ved ikke lige hvilke.

Men jeg lytter lige lidt med i denne tråd. Sidder også selv og overvejer, men hælder nok mere til at læse Software Teknologi på DTU. Nogen der ved forskellen?
Jeg har BTW. hørt rygter om at Københavns Datalogi-afdeling ikke skulle være så godt. Men der findes jo også lignende afdelinger på RUC, Århus osv.

Qunicy, jeg læser til datamatiker, dog på Erhvervsakademiet i Viby J. Må man spørge hvor du vil læse henne? For det kan jo være at uddannelsen er lidt forskellig fra min.

Datamatiker er en praktisk "håndværker" uddannelse. Hvor datalogerne har en meget teoretisk tilgang til uddannelsen når datamatikerne ikke så bredt men bliver sat til at programmere fra dag 1.

Der er mange tykke bøger, som skal læses, men du kommer til at prøve det hele i praksis.

Hvordan uddannelsen kommer til at køre, er op til det enkelte uddannelsessted, og der er vist en enkelt, som har valgt spiludvikling som et gennemgående tema i uddannelsen, og der skal man nok kunne noget matematik. Men det vil være ret atypisk. Det sværeste matematik, jeg brugte under uddannelsen (for 10 år siden) var trigonometri (sinus, cosinus og den slags).

Algoritme forståelse er en stor del af dét at være software udvikler, så det er ret vigtigt, at man forstår, hvordan træstrukturer, grafer og sortering fungerer, men det er nok først på anden semester, at den slags bliver introduceret. Indtil da er det en introduktion til programmering.

På min uddannelse køber vi bøger for ca. 1200 til 1500 kr pr semester. Ikke det store. Vi har ca. 3 til 4 bøger kørende hvert semester.
Algoritmer rører vi først ved på 3 og 4 semester, men dette er ikke meget vi kommer ind på det.
Vi har ingen matematik på min datamatiker uddannelse, ikke som på datalogi.
Jeg har på 2. semester haft følgende fag: SD2, SK2, ITO2 og CAOS.
SD er Software Design (UML diagrammer, brugervenlighed og test)
SK er Software Konstruktion (Java, OOP, Design Patterns)
ITO er IT i Organisation (opbygningen af en organisation)
CAOS er Computer Arkitektur og Operativ System (Database, SQL og tråde).

Vi har tykke bøger, men så igen, hvad for uddannelse har ikke det ;)

Når jeg siger at vi ikke kommer meget ind på algoritmer skal det forståes på den måde, at det matematiske er gemt væk.
Jeg mener kun at vi kommer til at have om de forskellige strukturer osv.

Nu er jeg endnu ikke begyndt på datamatiker, håber at kunne begynde efter sommer, men umiddelbar kommer du nok ikke til at arbejde med matematik som du tænker på fra gymnasiet.

Det kommer ligeså meget an på hvad du vil lave. Jeg arbejder lige nu på mit eget library i C# til RSA kryptosystemet, fordi jeg skrev om det til SRO og synes det er spændende, der skal du have fat i meget matematik og der skal du kunne omsætte til algoritmer fra almindelig matematik.

Hov, sorry. Jeg har vist kommet til at tro at du snakkede om datalogi studiet. Datamatiker ved jeg intet om. :)

Hey alle.
Og tak for de mange svar..
Hvis jeg søger ind bliver det i Odense.
Og jeg havde lidt misforstået begrabet algoritmer.. Jeg troede det var de sindsyge ligninger osv, men kan godt se det er det med strukture osv nu jeg læser lidt om det..

Jeg var nok bare lidt bange for at man skulle være ekstrem god til matematik som datamatiker, da jeg havde hørt der var rigtig meget på datalogi-studiet, og sammenlignede det lidt..

Men det lyder som nogle rigtig spændende fag der er

t