Hjæælp! er faret vild i Java - men nok et nemt spørgsmål

Tags:    java

Hej derude,

Jeg skriver fordi jeg i JGrasp skal skrive et javaprogram i et kursus. programmet skal afleveres fredag og det virker NÆSTEN.

Det kan hentes her: (fylder desværre 20 mb)

http://birdies.dk/KROPSSPROG.rar

Det handler om kropssprog (ret fjollet), og basalt set er det en Ramme der indeholder en række forskellige paneler med knapper i. Hver gang man trykker på en knap tilføjes et bogstav til en statisk streng ("svar"), og der skiftes til næste panel.

Der er så to Arraylists med lige mange elemnter i hver, som indeholder henholdsvis alle de mulige kodekombinationer ("result"), og en som indeholder alle de tilsvarende karakteristiker der svarer til kombinationerne. ("karakteristik" - listen er endnu ikke helt udfyldt!)

I slutningen af det der hedder Arrays.java står en lille metode (getKarakteristik())som finder indexnummeret i den ene liste og henter den "karakteristik", som er svaret, som står i den anden liste.

SÅ: problemet er: (og det er sikkert nemt! - jeg kan bare ikke finde ud af det :S). Hvordan får jeg denne "karakteristik" ind i det sidste panel? (som hedder Svar_Panel). Jeg burde jo bare kunne bruge den metode der hedder getKarakteristik(), og så på en eller anden måde vise det i panelet..?

Jeg ved godt det her er ret meget at sætte sig ind i. Håber der er nogen derude der har tid og lyst!

Hilsen

Lone

Hej Lone,

Det tog mig rent faktisk tid at sætte det op så det kunne startes og viste ting...

Da programmet kørte gav det ikke så megen mening heller.

Din beskrivelse af problemet er meget rodet - og jeg kan ikke gennemskue din objekt-orienterede struktur. Overvej et bedre design.

Gør du ArrayList karakteristik og result samt metoden getKarakteristik() til static, i Arrays klassen.

Derefter havde jeg gode erfaringer med en system.out på Arrays.getKarakteristik() fra den udkommenterede KnapLytter ActionListener i Svar_Panel.

Med venlig hilsen
Ieet

Hej!

Mange tusind tak for dine råd!

Jeg har dog lidt svært ved at gennemskue dine tips, så ville høre, om du ikke vil være sød at sende den Array.java fil, som du har rettet det i til mig?

lone204@hotmail.com

På forhånd mange tak!
Mvh. Lone

Hej Lone,

Hvis du ikke kan tilføje static de pågældende steder, bør du virkelig overveje at tage kurset igen.

Og jeg vil gerne rette det, du skal også tilføje en "new Arrays();" inden System out'en.

Med venlig hilsen
Ieet

Hej,

Jeg har prøvet at gøre det du forslår, men kan ikke få det til at virke.

Betyder "Og jeg vil gerne rette det", at jeg skal sende det nyeste jeg har til dig og du vil se på det? Eller hentydede det til den ene rettelse om tilføjelse af new Arrays(); ?

Mvh. Lone

Hej Lone,

Jeg hentydede til det jeg havde skrevet. Der var den tilføjelse også.

Med venlig hilsen
Ieet

t